Lubelskie wyda 322 mln zł na inwestycje drogowe w 2022 roku
Województwo lubelskie w przyszłym roku przeznaczy ponad 322 mln złotych na rozbudowę dróg. Tak wynika z przyjętego na 2022 rok budżetu, którego wysokość wynosi 1,3 mld złotych.
Za przyjęciem budżetu głosowało 18 radnych, przeciwko było 13, a 1 wstrzymał się od głosu.
Marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski poinformował, że przyszłoroczne dochody województwa wyniosą około 1,3 mld złotych, a wydatki 1,2 mld zł. Nadwyżka, tj. 76 mln zł, ma zostać przeznaczona na spłatę kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych.
Marszałek ocenił, że budżet województwa na 2022 r., to budżet "bardzo zrównoważony i ambitny". "Kolejny rok zmniejszamy zadłużenie województwa, którego planowany poziom na koniec 2022 roku osiągnie wartość 518 mln zł. Będzie to najniższy poziom od zmiany zarządu. W 2018 roku wartość długu sięgała ponad 718 mln zł, co stanowiło 83 proc. dochodów. Planowany wskaźnik zadłużenia na koniec 2022 roku będzie wynosić 44 proc." - wyliczył Stawiarski.
455 mln zł z budżetu województwa zostanie przeznaczonych na inwestycje. Najwięcej pieniędzy - ponad 322 mln zł - na rozbudowę dróg w regionie. Wśród kluczowych inwestycji wymieniono m.in. przebudowę drogi wojewódzkiej nr 833 na odcinku Chodel - Kraśnik oraz nr 820 na odcinku Sosnowica - Łęczna. Łącznie będzie to blisko 41 km dróg oraz budowa dwóch obwodnic: Dęblina i Nałęczowa i dokończenie jednego mostu - na rzece Sierotka.
Na ochronę zdrowia w przyszłorocznym budżecie zapisano ok. 39 mln zł. Jak zaznaczył marszałek, ta kwota może wydawać się mała, ale "pamiętajmy, że jest to tylko wkład własny na dwie nasze sztandarowe inwestycje". Wskazał, że chodzi o zwiększenie efektywności funkcjonowania oddziału toksykologiczno-kardiologicznego i pełną informatyzację szpitala wojewódzkiego im. Kard. Stefana Wyszyńskiego.
18,4 mln zł zaplanowano na inwestycje w budynkach stanowiących własność województwa. Chodzi m. in. o remont budynku w Białej Podlaskiej przy ul. Warszawskiej na potrzeby szkoły policealnej Medycznego Studium Zawodowego. Poza inwestycjami infrastrukturalnymi środki budżetu województwa zostaną przeznaczone także na utrzymanie jednostek oświaty (65 mln zł), instytucji kultury (65 mln zł), wspieranie przedsiębiorczości (29 mln zł), rolnictwo (23 mln zł), administrację publiczną (202 mln zł).
-Przekażemy również 94 mln zł do Polregio, czyli na przewozy regionalne, naszego lokalnego przewoźnika. Oczywiście będziemy dofinansowywać Port Lotniczy Lublin - naszą dumę i chlubę - która na razie przynosi nam permanentne długi, ale żaden region bez portu lotniczego, chcąc rozwijać się gospodarczo, nie ma szansy na zaistnienie. Port Lotniczy będzie nas kosztował w tym roku 14,2 mln zł - wyjaśnił marszałek.
Podczas dyskusji przewodniczący Koalicji Obywatelskiej w sejmiku Krzysztof Bojarski podkreślił, że planowane inwestycje są jak najbardziej potrzebne i trafione. "Jeżeli chodzi o samą kwestię finansową, wydaje mi się, że te założenia - które są dobre i bardzo ambitne - będą bardzo trudne do zrealizowania. Przede wszystkim myślę, że mamy trochę przeszacowane przychody. Obym się mylił, ale wzrost PIT-u o blisko 30 proc. wydaje mi się za duży (...) Sytuacja dalej jest niepewna, głównie w zakresie pandemii. Nie wiemy, czy nie będzie znowu takich sytuacji, które będą jednak negatywnie wpływały na rozwój gospodarki, małej przedsiębiorczości" - powiedział Bojarski.
Przewodniczący klubu radnych PSL w sejmiku Marek Kos stwierdził, że "temu budżetowi sporo brakuje". "W budżecie nie ma sztandarowych inwestycji, takich, po których moglibyśmy powiedzieć, że jesteśmy z województwa dumni. Takie inwestycje już były, np. lotnisko, Centrum Spotkania Kultur, Lubelskie Centrum Konferencyjne, most na rzece Wisła w Kamieniu(...). Uważam, że doinwestowanie szpitali - jednostek marszałkowskich - jest konieczne i trzeba było w tym budżecie przewidzieć dużo więcej inwestycji na służbę zdrowia" - ocenił Kos.
***