Kto najtaniej wybuduje 22 km autostrady A18?

Osiem podmiotów złożyło oferty w przetargu dotyczącym przebudowy i dostosowania 22-kilometrowego fragmentu drogi nr 18 z Olszyny do Golnic do parametrów autostrady - poinformowała we wtorek GDDKiA. W postępowaniu jedynym kryterium wyłonienia wykonawcy była ostatecznie cena.

article cover
Tomasz KudalaReporter

Jak przypomniał rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, obecne postępowanie jest już drugim. W pierwszym przetargu, który unieważniono w maju, złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizacje tej inwestycji.

"Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji" - wskazał.

"Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdziliśmy, że wykonawcy składający oferty najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe, pozacenowe kryteria, co w efekcie sprowadziło się do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena" - wyjaśnił rzecznik.

Dodał, że zdaniem GDDKiA kryteria pozacenowe były traktowane przez wykonawców jako dodatkowe ryzyko, którego spełnienie rodziło określone koszty, a to wpływało na wartość ofert.

Rzecznik zaznaczył, że cała inwestycja jest przewidziana do realizacji w systemie "Buduj".

Zadaniem wykonawcy jest przebudowa południowej jezdni obecnej DK18 na odcinku 22 kilometrów. Mają przy tym powstać: węzeł autostradowy Żary, oraz m.in. trzy wiadukty, most, a także przejście pod autostradą.

Rzecznik przypomniał, że przebudowa trasy ma na celu dostosowanie jej do standardów autostrady. Chodzi o odcinek o długości 70 kilometrów od Olszyny do Golnic. Trasa ta zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania DK18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 .

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas