Korytarz życia i jazda na suwak. Będą zmiany w kodeksie drogowym

Jak formować korytarz życia dla służb ratunkowych na drodze oraz jak płynnie włączać się do ruchu metodą na tzw. suwak - te zapisy mają się znaleźć w przygotowywanym przez Ministerstwo Infrastruktury nowym kodeksie drogowym.

Póki co, jazda na suwak jest zalecana. Ale to nie oznacza, że można blokować pas jezdni
Póki co, jazda na suwak jest zalecana. Ale to nie oznacza, że można blokować pas jezdniMotor

To ma być opisane jako schemat, według zasady: samochody na lewym pasie zjeżdżają w lewo, samochody na wszystkich pozostałych pasach zjeżdżają  w prawo. Będzie też kategoryczny zakaz korzystania z uprzywilejowania karetki, czyli zakaz jazdy za karetką lub wozem straży pożarnej.

Teraz w kodeksie drogowym jest mowa, że kierowca ma ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego przez "niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się". Ale w którą stronę zjechać? Gdzie się zatrzymać?

Kierowcy często nawet chcąc stworzyć korytarz życia robią to źle. Rozjeżdżają się "każdy w inną stronę".

Zapis w ustawie ujednolici zachowania i pozwoli szkolić kierowców oraz prowadzić jednolite programy edukacyjne. Mają to określić przepisy. Usankcjonowanie pewnych zachowań, żeby później można wymagać podczas kursów, egzaminów - wyjaśnia wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Podobnie ma pojawić się zapis o naprzemiennym wpuszczaniu kierowców z pasa, który się kończy. Kiedy zastosować taką jazdę, jak reagować na zwężenia, które na trasie występują - dodaje.

Po wakacjach projekt ma być przyjęty przez rząd.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas