Kilkanaście nowych przejść powstanie w Warszawie

Warszawa konsekwentnie dąży do paraliżu komunikacyjnego centrum. Po zwężeniach dróg przyszła pora na masowe wyznaczanie nowych przejść dla pieszych.

Na samej tylko ul. Marszałkowskiej i w Al. Jerozolimskich powstanie 18 nowych przejść naziemnych. Pierwsze nowe zebry mają się pojawić na jezdniach przy skrzyżowaniach z Wilczą i Żurawią. Poinformował o tym rzecznik ZDM Mikołaj Pieńkos.

W ubiegłych latach powstały 2 przejścia u zbiegu E. Plater i Al. Jerozolimskich i 3 wokół ronda Czterdziestolatka. W budowie są 4 przejścia wokół ronda Dmowskiego. Pasy zostaną namalowane na wysokości Poznańskiej, Widok, Parkingowej i Nowogrodzkiej. "Te przejścia będą gotowe najpóźniej wiosną" - zapewnił Pieńkos.

Reklama

Przekazał, że na Marszałkowskiej zaplanowane są dodatkowe zebry przy Wilczej i Żurawiej. Powstaną w ramach przebudowy Marszałkowskiej zaplanowanej na 2023 w ramach koncepcji "Zielona Marszałkowska".

Dwa przejścia przy Złotej i Sienkiewicza są planowane w koncepcji konkursowej dla przebudowy okolic ulicy Złotej. Na podstawie pracy konkursowej powstanie projekt, prace w terenie są planowane w 2024. Jest również zaplanowane przejście na Osi Saskiej - rezerwa na nie będzie uwzględniona w tegorocznej przebudowie tego odcinka Marszałkowskiej.

W Al. Jerozolimskich zaplanowana jest gruntowna przebudowa w konsekwencji modernizacji tunelu kolejowego. Miasto zleciło projekt tego, jak mają wyglądać Aleje odbudowane po tej ogromnej inwestycji PKP. W założeniach tego projektu jest w sumie 9 nowych zebr: idąc od strony Wisły są to zebry przy PKP Powiśle, przy dawnym Domu Partii (dojście na przystanki tramwajowe na ich końcu, tu będzie też nowy przystanek kolejowy), przy Brackiej (również, jako dojście do przystanków tramwajowych), na rondzie Dmowskiego (które zostanie zlikwidowane i zastąpione nowym skrzyżowaniem z 4 zebrami), przy Pankiewicza i przy rondzie Czterdziestolatka (brakująca zebra po stronie przystanków tramwajowych).

Rzecznik ZDM przypomniał, że ta inwestycja będzie realizowana po pracach PKP, a zatem najwcześniej ok. 2027 roku. Niezbędne jest zaprojektowanie jej już teraz, aby móc włączyć jej realizację w prace planowane przez PKP.

Nie ma się jednak z czego cieszyć, bo w międzyczasie będą powstawać przejścia na innych ulicach.

"To oczywiście tylko te dwie ulice. Nowe zebry są planowane również na innych ulicach w centrum np. na Kruczej oraz poza centrum - w ramach budowy tramwaju na Kasprzaka i do Wilanowa" - oznajmił.

Mikołaj Pieńkos podkreślił, że "naziemne przejścia dla pieszych to jeden z elementów niezbędnych, aby po centrum chodziło się dobrze wszystkim mieszkańcom: nie tylko młodym i sprawnym, ale też seniorom, osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z dziećmi, osobom z bagażami itd.".

Wskazał, że "tam gdzie te przejścia już powstały, przytłaczająca większość wybiera zebrę zamiast tunelu lub kładek - bo tak jest po prostu szybciej i wygodniej". "Wbrew pozorom jest to też bezpieczne rozwiązanie - na żadnym z licznych nowych przejść nie doszło dotąd do poważnych wypadków z udziałem pieszych" - ocenił.

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Warszawa | przejścia dla pieszych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy