Kiedy Warszawa będzie miała całą obwodnicę?

Dokończenie obwodnicy Warszawy, przebudowa stołecznej linii średnicowej czy dokończenie mostu energetycznego z Litwą, to jedne z najważniejszych inwestycji jakie w kolejnych latach będą prowadzone na Mazowszu - mówi PAP wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

Dokończenie obwodnicy Warszawy, przebudowa stołecznej linii średnicowej czy dokończenie mostu energetycznego z Litwą, to jedne z najważniejszych inwestycji jakie w kolejnych latach będą prowadzone na Mazowszu - mówi PAP wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

Jak podkreślił Kozłowski, Mazowsze już od dawna jest największym placem budowy w Polsce, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje strukturalne. Ocenił, że w obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 to się nie zmieni.

"Kiedy zostawałem wojewodą (8 lat temu - PAP) na Mazowszu mieliśmy 39 km dróg ekspresowych i ani jednego kilometra autostrad. Dzisiaj mamy ponad 63 km autostrady i 175 km dróg ekspresowych, a niedługo będziemy mieli ich znacząco więcej. To ogromna zmiana, która dokonała się w ostatnich latach, ale nie jest ona zakończona. Myślę, że jesteśmy na półmetku tych wielkich infrastrukturalnych przedsięwzięć drogowych i kolejowych, po których Polska będzie zupełnie innym krajem" - dodał Kozłowski.

Reklama

Podkreślił, że na ostatnim etapie prac jest opracowywany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekt nowego planu budowy dróg ekspresowych i autostrad do roku 2023. "Jest to projekt bardzo korzystny i ambitny dla województwa mazowieckiego, bo prawie połowa środków krajowych na główne inwestycje drogowe, zostaje skierowana do nas" - zaznaczył.

Wojewoda wyraził nadzieję, że do 2020 r., zgodnie z zapowiedzią w expose premier Ewy Kopacz uda się dokończyć tzw. ring warszawski, czyli obwodnicę Warszawy. "Jest to termin trudny, ale realny" - ocenił.

Do 2020 roku powinna być gotowa także cała trasa ekspresowa S8 przez województwo mazowieckie. Brakuje obecnie odcinków trasy od Wyszkowa do granicy z woj. podlaskim oraz fragmentu drogi między Paszkowem a Radziejowicami.

Zdaniem Kozłowskiego do 2020 r. do parametrów drogi ekspresowej dostosowana powinna zostać droga krajowa nr 17 z Lublina do Zakrętu, która połączy się z obwodnicą stolicy.

"Jednym z największych wyzwań będzie przebudowa w profilu dwujezdniowym (jako droga ekspresowa) krajowej "siódemki" na terenie województwa. Najtrudniejszy i może on powstać najwcześniej w 2021 roku jest odcinek wylotowy z Warszawy do Czosnowa przez Łomianki, z nowym przebiegiem wzdłuż Puszczy Kampinoskiej. To jest chyba najbardziej optymalny przebieg tej trasy" - ocenił wojewoda. Zwrócił jednak uwagę, że w przypadku tego odcinka uzyskać trzeba będzie ponownie decyzje środowiskowe.

Zdaniem wojewody do 2020 roku powinien też powstać kolejny odcinek autostrady A2 na wschód od Warszawy. Chodzi o łącznik pomiędzy południową obwodnicą Warszawy, a autostradowa obwodnicą Mińska Mazowieckiego.

"Liczę na to, że do 2020 r. będziemy mieli także zakończoną budowę obwodnicy Góry Kalwarii i obwodnicy Kołbieli na drodze krajowej nr 50. W obecnej perspektywie jest też realna szansa na oddanie kolejnego odcinka, a może dwóch, autostrady A2 w kierunku wschodnim do Siedlec i potem do połączenia z drogą krajową nr 19. Ten odcinek do granicy państwa będzie pewnie realizowany najpóźniej. Trochę później bo do 2023 r. jest szansa na powstanie obwodnicy Ostrołęki, czy obwodnicy Łochowa" - mówił.


PAP
Dowiedz się więcej na temat: budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy