Kiedy ruszy budowa brakującego odcinka autostrady A1?

Rząd chce, by przetarg na odcinek autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa z obwodnicą Częstochowy ogłoszono jak najszybciej - powiedział premier Donald Tusk. Wyjaśnił, że w tym celu trzeba było zmienić plan budowy dróg na lata 2011-2015.

Budowa A1 odbywa się z dużymi perypetiami / Fot: Piotr Lampkowski
Budowa A1 odbywa się z dużymi perypetiami / Fot: Piotr LampkowskiReporter

Tusk wyjaśnił na konferencji po wtorkowym posiedzeniu rządu, że wprowadzenie zmian do "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" umożliwi rozpisanie przetargu i ruszenie z budową tego fragmentu autostrady jeszcze w tym roku.

Fragment A1 Pyrzowice-Częstochowa jest jednym z ostatnich brakujących odcinków tej autostrady. Pozostałe są gotowe lub w budowie, jedyna "wyrwa" to część między Pyrzowicami a Piotrkowem. Sam fragment między Pyrzowicami a Częstochową ma mieć ok. 57 kilometrów. Na początku stycznia szybkie ogłoszenie przetargu na ten odcinek obiecała wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.

Przyjęte przez rząd zmiany oznaczają, że do programu dodano listę dróg, na które przetargi mają być ogłoszone w tym roku. Jak poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, poza odcinkiem A1 Pyrzowice - Częstochowa, na liście znalazły się drogi: S3 Legnica - Bolków, S5 Wrocław - Bydgoszcz, odcinek Białe Błota - Mielno, Wronczyn - Radomicko, S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz, S7 Warszawa - Gdańsk, odcinek od końca południowej obwodnicy Gdańska do początku obwodnicy Elbląga, Napierki - Płońsk, S8 Radziejowice - Białystok, od końca obwodnicy Wyszkowa do Zambrowa, S19 Lublin - Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina - Sokołów Małopolski Północ, S61 obwodnica Augustowa - granica państwa.

Na realizację tych dodanych inwestycji rząd planuje przeznaczyć 25 mld zł, co oznacza, że koszt budowy wszystkich dróg na liście pochłonie 62,8 mld zł. Pieniądze mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.

Premier zapewnił we wtorek, że to jeszcze nie koniec zmian w programie w tym roku i że będzie on nadal doskonalony. Kolejna korekta, która umożliwi zwiększenie liczby inwestycji drogowych na zachodnim Pomorzu, ma być gotowa wiosną. "To jest ta część kraju, która często była poszkodowana m.in. ze względu na decyzje dotyczące finansowania infrastruktury" - wyjaśnił. Jego zdaniem propozycja zmian może być gotowa w kwietniu lub maju.

Rząd zaakceptował także we wtorek projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Proponowana zmiana zakłada likwidację działającej przy ministrze do spraw transportu Rady ds. Autostrad i działającej przy ministrze do spraw budownictwa Państwowej Rady Nieruchomości. Według ministerstwa infrastruktury organy te są zbędne, a ich zadania - nieaktualne. Teraz propozycja nowelizacji trafi do Sejmu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas