Jak oszukać tachografy? Ci kierowcy mieli na to sprytne sposoby
Impulsator skrzyni biegów jest odporny na działanie magnesu. Nie znaczy to jednak, że nie da się wprowadzić w nim takich modyfikacji, aby fałszować czas pracy kierowcy.
W ciężarówce skontrolowanej przez inspektorów lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego, tak zmodyfikowano odporny na działanie pola magnetycznego nadajnik impulsów, aby móc zablokować magnesem nadawany przez niego sygnał. W ten sposób, mimo prowadzenia pojazdu, kierowca rejestrował na karcie odpoczynek. W tachografie wyłączono też drugi sygnał prędkości pojazdu.
Kontrola przeprowadzona na ekspresowej "trójce" koło Gorzowa Wielkopolskiego, zakończyła się dla kierowcy zatrzymaniem przez policję. Użycie magnesu spowodowało również nienaliczanie przez drogomierz przejechanych kilometrów. Wobec przewoźnika drogowego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.
Manipulację w układzie tachografu ITD wykryło też w ciężarówce tureckiego przewoźnika. W skontrolowanym na DK7 w Szewcach ciągniku siodłowym także zmodyfikowano impulsator. W tym przypadku usunięto jeden z mikrochipów i dodano dodatkowy układ, co umożliwiło zdalne wyłączanie impulsatora. Przerobiony nadajnik został zabezpieczony jako dowód w postępowaniu administracyjnym prowadzonym wobec przewoźnika.
***