Gdyby nie Euro 2012 Polska stałaby w korkach!
Chociaż przygotowania do Euro 2012 często były obiektem drwin i żartów, gdyby nie one, sytuacja na polskich drogach byłaby dziś tragiczna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała właśnie wstępne wyniki pomiaru ruchu w naszym kraju.
Generalny Pomiar Ruchu - bo taką nazwę mają przeprowadzone przez ekspertów badania - dokonywany był w zeszłym roku na całej sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Pomiarem została objęta sieć dróg krajowych zarządzana przez GDDKiA o łącznej długości 18 022 km, podzielona na 1 952 odcinki pomiarowe.
Z wstępnych danych (końcowy raport z badania poznamy w październiku) wynika, że w latach 2010-2015 ruch na drogach krajowych wzrósł aż o 14 proc! Jak czytamy w opublikowanym raporcie "Średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych (SDRR) w 2015 roku na sieci dróg krajowych wynosił 11 178 poj./dobę. Obciążenie ruchem pojazdów silnikowych nie było równomierne dla całej sieci, lecz wzrastało wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na drogach międzynarodowych SDRR w 2015 roku wynosił 20 067 poj./dobę, zaś na pozostałych drogach krajowych 7 614 poj./dobę".
Oznacza to, że najsilniejsze potoki ruchu występują na odcinkach o największym znaczeniu dla międzynarodowego transportu drogowego. Z danych GDDKiA wynika, że aż 40 proc. tzw. "pracy przewozowej" przenoszone jest właśnie przez autostrady i drogi szybkiego ruchu.
Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych (ruch powyżej 100 tys. poj./dobę) - są obecnie: trasa S8 w Warszawie, droga ekspresowa S86 na odcinku Sosnowiec-Katowice oraz autostrada A4 na odcinku Katowic. Z raportu płyną też dobre informacje. Wygląda na to, że szeroki program budowy dróg szybkiego ruchu przyniósł pierwsze efekty w postaci zmniejszenia się o ponad 400 km długości dróg jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15 tys. poj./dobę, co przekłada się bezpośrednio na poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu.
Zanotowano też duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Zdecydowanie największe obciążenie ruchem, wynoszące ponad 20 000 poj./dobę, wystąpiło w województwie śląskim. Duże obciążenie ruchem, wynoszące średnio ponad 13 000 poj./dobę, zarejestrowano również w województwach: małopolskim, łódzkim, mazowieckim i dolnośląskim. Najmniejsze obciążenie ruchem sieci dróg krajowych, poniżej 8 000 poj./dobę, wystąpiło w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim oraz zachodniopomorskim.
Na drogach międzynarodowych zdecydowanie największy ruch, wynoszący średnio powyżej 3 8000 poj./dobę, występował w województwie śląskim. Bardzo duże obciążenie sieci dróg międzynarodowych, wynoszące średnio ponad 2 5000 poj./dobę, występowało również w województwach: opolskim, mazowieckim, małopolskim i łódzkim. Najmniejszyruch na drogach międzynarodowych, poniżej 12 000 poj./dobę, występował w województwach: lubelskim, podlaskim i podkarpackim.
Generalny pomiar ruchu wykonywany jest w Polsce cyklicznie, co pięć lat. Jego historia sięga 1926 roku, gdy przeprowadzono w naszym kraju pierwszy kompleksowy pomiar ruchu na "drogach państwowych o nawierzchni twardej". Pierwszy powojenny pomiar - w ograniczonym zakresie - odbył się w 1954 roku.