Droga S5 połączy A1 i S7. Oddano do użytku pierwsze 5 km
Oprac.: Mirosław Domagała
Kierowcy mogą już jeździć pierwszym odcinkiem drogi ekspresowej S5 między Olsztynem a Grudziądzem. Fragment Ornowo - Wirwajdy ma 5 km długości i został oddany do użytku 5 miesięcy przed planowanym terminem.
Spis treści:
Budowa kosztowała 204 mln zł. Inwestycję zrealizował Budimex.
W ramach inwestycji wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej wybudowano dodatkowe jezdnie obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5.
Pierwszy krok do połączenia A1 z S7
Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią część docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7).
Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
Co z budową kolejnych odcinków drogi S5? Powstaną, ale nieprędko
13 października 2015 r. połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Na razie w prace w tym kierunku postępują powoli i są na etapie przygotowawczym.
W październiku ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Umowa opiewa na 17,5 mln zł, w wykonawca ma opracować Studium w ciągu 30 miesięcy.
Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych ze społecznością, które przewidziane są w styczniu 2023 r.
Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
Prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych powinny zakończyć się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej
Budowa obwodnicy Ostródy, której częścią jest budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.
***