Droga S3 - najdłuższy tunel drogowy w Polsce przebity
Oprac.: Krzysztof Mocek
Jak poinformowała na Twitterze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, pewien etap budowy drogi ekspresowej pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą przeszedł właśnie do historii. Liczący około 2300 metrów, najdłuższy tunel drogowy w Polsce, został wreszcie przebity.
Zakończył się ważny etap budowy drogi ekspresowej S3, a konkretnie jej fragmentu od Bolkowa do Kamiennej Góry. Mowa tu o dwóch tunelach, z których większy posiada długość 2300 metrów. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - właśnie udało się zakończyło się jego drążenie.
Tunel TS-26 składa się z dwóch naw głównych dla ruchu pojazdów. Lewej (wschodniej) o długości 2 301,88 m oraz prawa (zachodnia) o długości 2 272,20 m. Docelowo konstrukcja będzie posiadała osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Do wydrążenia tunelu wykorzystano nową, austriacką metodą NATM, która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest dążenie do wykorzystania możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu dla wykorzystania naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.
Na krótszym tunelu drogowym (TS-32) w ciągu S3 zakończono już prace związane z wykonaniem wykopu oraz zabezpieczeniem skarp. Wykonawca przystąpił do realizacji betonowych segmentów tunelu, których będzie w sumie 27 sztuk. Tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie.
Termin zakończenie wszystkich prac budowlanych na tym odcinku to II połowa 2023 roku. Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacowana jest na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
***