Droga S1. Wznowienie drążenia tunelu w kierunku Zwardonia
Oprac.: Maciej Flis-Flisiński
Drogowcy wznowią budowę tunelu TD2.1 w ciągu drogi S1 na Śląsku. Prace zostały przerwane w maju, po tym, gdy zawalił się strop drążonego tunelu.
Decyzję o wstrzymaniu prac przy tunelu podjął Urząd Górniczy w Krakowie 25 maja. Od tamtego momentu robotnicy nie mogli kontynuować drążenia. W zamian musiał zostać opracowany specjalny plan naprawczy. 4 listopada zatwierdzono stosowne dokumenty, przez co prace w tunelu zostaną wznowione.
Drążenie rozpocznie się od wzmocnienia górotworu przez wykonanie iniekcji cementowej oraz wykonania parasola ochronnego. Zostanie on zbudowany z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm, oraz długości 15 m.
Jak można było się spodziewać, wstrzymanie robót oznacza opóźnienie budowy. O ile? tego na razie nie widomo. Wkrótce opublikowany zostanie nowy harmonogram robót i to z niego dowiemy się, na kiedy zaplanowano ukończenie inwestycji.
Na pozostałych odcinkach budowy S1 prace idą zgodnie z planem. W tunelu TD 1.1, w kierunku Zwardonia, którego finalna długość wynosi 834 m (techniczna 850 m), wydrążono 280 m. Podobnie jest z tunelem TD1.2 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Żywca. Tam drogowcy wydrążyli 190 z 807 m długości planowanego obiektu.
10 października wykonawca osiągnął II kamień milowy, polegający na wykonaniu robót na wartość 25 procent zaakceptowanej kwoty inwestycji. Złożyło się na nią wykonanie między innymi ponad 757 tys. m3 wykopów i 69 tys. m3 nasypów.
Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Już teraz wiele z nich jest widocznych. W ramach budowy powstaną trzy mosty oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Pod tym względem wykonano ok. 30 procent zaplanowanych prac.
***