DK47 z Szaflar do Zakopanego. Będzie plan poprawy przepustowości
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę koncepcji programowej przebudowy ostatniego fragmentu Zakopianki – drogi DK47 ma między Szaflarami a Zakopanem.
Dziś Zakopianka na swoim końcowym odcinku między Szaflarami a Zakopanem jest drogą jednojezdniową o dwóch pasach ruchu, po jednym dla obu kierunków. Jej przepustowość pozostawia wiele do życzenia, dlatego potrzebna jest jej przebudowa. GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na potrzeby optymalizacji przepustowości tego odcinka.
Do przetargu na przebudowę zakopianki przystąpiło dwóch oferentów
Firma MPRB złożyła propozycję na 4,7 mln złotych, a Sweco Polska - na kwotę 3,5 mln. GDDKiA wybrało tę drugą ofertę i podpisało umowę z wykonawcą. Komunikat inwestora precyzuje jakie prace zostaną objęte projektem:
Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie planu przebudowy DK47 i poprawy jej przepustowości. Wykonawca ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych. W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą.
Przebudowa zakopianki będzie wyzwaniem
Na 11,8 km odcinka blisko 10 kilometrów trasy przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc.
Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.
Planowana przebudowa drogi, będąca celem do zrealizowania po przyjęciu zaplanowanej koncepcji, ma za zadanie poprawę bezpieczeństwa użytkowników drogi i upłynnienie ruchu.
***