Budowa tunelu na drodze S3 coraz bliżej końca. Kiedy pojadą nim kierowcy?
Postępują prace przy budowie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3. Tunel będzie najdłuższym takim obiektem w Polsce położonym w terenie niezabudowanym i drugim najdłuższym tunelem w Polsce.
Spis treści:
Tunel na drodze S3, zlokalizowany na odcinku między Bolkowem a Kamienną Górą, będzie składał się dwóch naw (niezależnych tuneli). Dłuższa ma 2300 m długości, krótsza - 2121 m. Tym samym tunel będzie drugim najdłuższym tunelem w Polsce, ustępując tylko tunelowi położonemu na terenie Warszawy, w ciągu drogi ekspresowej S2, który ma 2355 m długości.
Tunel na drodze S3 najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce
Tunel na S3 zdystansuje jednak otwarty jesienią ubiegłego roku tunel na Zakopiance, pod Luboniem Małym, który ma 2058 m długości i dziś jest oficjalnie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce.
Na budowie tunelu na S3 zakończono oficjalnie prace konstrukcyjne, co oznacza, że zasadnicza konstrukcja tunelu jest gotowa. Nie oznacza to jednak koniec prac. Wprost przeciwnie, ruszyły roboty wykończeniowe, a cała budowa tunelu jest zaawansowana dopiero w 77 procentach.
Budowa tunelu ruszyła w grudniu 2020 roku
Budowa tunelu w ciągi drogi S3 rozpoczęła się w grudniu 2020 roku. Przy drążeniu wykorzystaano 385 ton materiałów wybuchowych, nawy były natychmiast zabezpieczane betonem, którego zużyto łącznie ponad 77 tys. metrów sześciennych.
Po przewierceniu tuneli, z naw usunięto urządzenia górnicze, ułożono drogę technologiczną i w maju 2022 roku przystąpiono do budowy obudowy zasadniczej. To właśnie ta budowa została zakończona w ostatni weekend.
Obudową zabezpieczono nie tylko nawy wydrążone w ziemi, ale również znajdujące się na wjazdach i wyjazdach fragmenty, które budowano metodą odkrywkową. Na tych odcinkach obudowa ma łącznie niemal 166 metrów i zostanie wkrótce zasypana ziemią.
Wykorzystano ponad 100 tys. m sześć. betonu
Łącznie obudowę wykonano z 369 szt. segmentów, z czego w nawie wschodniej znalazło się 185 segmentów, a w nawie zachodniej - 184. Pojedynczy segment ma długość 12,5 m i został wykonany z 248 m3 betonu. Wartość ta zmienia się w zależności od rzeczywistej geometrii wyrobiska. Z uwagi na geometrię tunelu, łuki pionowe i poziome, konieczne było wykonanie na odcinkach krańcowych tunelu krótszych segmentów.
W każdej z naw znajdują się po 23 segmenty zaopatrzone w tzw. nisze utrzymaniowe, umożliwiające konserwację drenażu tunelu, po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz osiem segmentów łączących obie nawy za pomocą ewakuacyjnych przejść poprzecznych dla pieszych.
W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia.
Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające (na skrzyżowaniu ze starą sztolnią górniczą, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu) odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu.
Jak informuje GDDKiA, pierwsze sklepienie segmentu w obudowie ostatecznej zostało zabetonowane 29 maja 2022 roku, a 356 dni później ukończono ostatni z 369 segmentów. Przy budowie obudowy pracowało około 110 osób, codziennie podczas zmian dziennych i nocnych.
Do wykonania obudowy wykorzystano łącznie ponad 100 tys. m sześć. betonu oraz 4 310 ton stali zbrojeniowej.
Ruszyła budowa jezdni i wyposażanie tunelu
Na budowie rozpoczął się teraz dalszy etap prac, polegający na wyposażeniu tunelu w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne związane w wybudowaniem jezdni.
Na drodze S3 między Bolkowem a Kamienną Górą powstaje jeszcze jeden tunel. Z długością 320 metrów, będzie on jednak nieporównywalnie krótszy.
Kiedy kierowcy pojadą tunelem na drodze S3?
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra jest zaplanowane na I połowę przyszłego roku. Inwestycja kosztuje 2,5 mld zł.
***