Budowa obwodnicy Radomia na finiszu
Prawdopodobnie jeszcze w październiku zostanie oddana do użytku zachodnia obwodnica Radomia, przebiegająca w ciągu drogi ekspresowej nr 7 - poinformował w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Koszt robót budowlanych to 729,4 mln zł.
Zachodnia obwodnica Radomia to blisko 25-kilometrowy odcinek od Jedlińska w woj. mazowieckim do Jędrzejowa w woj. świętokrzyskim. "Mamy nadzieję, że w październiku pojedziemy nową wybudowaną obwodnicą Radomia" - powiedział dziennikarzom minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który w środę wizytował ten odcinek trasy S7. "Termin październikowy jest możliwy. Wszystko zależy teraz od tego, jak będą przebiegały procedury odbiorowe" - zastrzegł minister.
Zdaniem dyrektora kontraktu Andrzeja Kuty z firmy Dragados, jest szansa na to, by na przełomie października i listopada droga została oddana do ruchu publicznego. "W tej chwili mamy jeszcze do wykonania 10 proc. ekranów akustycznych. Do położenia zostały ostatnie warstwy bitumiczne na czterech odcinkach, na co potrzebujemy cztery dni" - powiedział Kuta. Dodał, że z początkiem października wykonawca zamierza złożyć do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wniosek o pozwolenie na użytkowanie nowej drogi, co jest niezbędne do jej otwarcia dla ruchu publicznego.
Minister infrastruktury zauważył, że krajowa "siódemka" jest bardzo ważnym elementem w układzie komunikacyjnym centralnej Polski. "Trasa nr 7 jest drugą pod względem niechlubnych statystyk wypadkowości i liczby ofiar wypadków drogowych. Oddanie do użytku tego i kolejnych jej odcinków zmieni tę sytuację" - podkreślił szef resortu infrastruktury. Zaznaczył, że w najbliższych latach zmodernizowane mają być inne fragmenty "siódemki", m.in. 29-km odcinek trasy S7 od węzła Lotnisko w Warszawie do obwodnicy Grójca, tzw. Puławskiej Bis.
"Można postawić tezę, że na przełomie lat 2021/2022 (ze względu na prace tunelowe na odcinku +zakopianki+) pojedziemy - począwszy od Rabki do Warszawy - bezkolizyjną, nowoczesną i bezpieczną drogą S7" - powiedział Adamczyk.
Dzięki nowej obwodnicy Radomia ominąć to miasto będą mogli podróżujący ekspresową siódemką z Warszawy do Krakowa. W Radomiu w godzinach szczytu ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Szczególnie przed światłami tworzą się korki, a np. w piątkowe popołudnie przejazd przez Radom może zająć nawet godzinę. Obwodnica Radomia zapewni płynny przejazd między Warszawą, Kielcami i Krakowem.
Prace przy budowie zachodniej obwodnicy Radomia zaczęły się w sierpniu 2015 r. W ramach inwestycji wybudowano blisko 25-kilometrowy odcinek nowej trasy z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, a także cztery węzły drogowe, 21 wiaduktów, cztery mosty i dwie kładki dla pieszych. Równolegle wzdłuż trasy powstały drogi dojazdowe.
Wjazd na obwodnicę będzie możliwy w czterech miejscach, na węzłach: Radom Północ (w Jedlance), Radom Zachód (w Mleczkowie), Wolanów i Radom Południe (w Młodocinie). Koszt inwestycji to 729,4 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze pieniędzy unijnych, z programu "Infrastruktura i Środowisko". Wykonawcą robót jest hiszpańska firma Dragados.