Bliżej trzeciego pasa na obwodnicy Krakowa. Będzie miał... 900 m

Wkrótce ruszą prace budowlane, których celem będzie wybudowanie trzeciego pasa autostradzie A4 w ciągu południowej obwodnicy Krakowa. Niestety, chodzi tylko o odcinek o długości 900 m.

- Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zrid) dla dobudowania dodatkowego, trzeciego pasa na odcinku południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Kraków Południe do ulicy Kąpielowej.

Budowa trzeciego pasa z rygorem natychmiastowej wykonalności

Wojewoda małopolski podkreślił w środę, że z uwagi na ważny interes społeczny związany z budową trzeciego pasa na fragmencie południowej obwodnicy Krakowa, decyzji o zrid został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która umowę na zaprojektowanie i budowę tego zadania podpisała pod koniec 2020 r. Inwestycję realizuje Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe za blisko 14,5 mln zł.

Reklama

Zdaniem wojewody Kmity, rozbudowa odcinka A4 o dodatkowy pas polepszy płynność ruchu, usprawni przejazd i zwiększy bezpieczeństwo podróży pomiędzy węzłami A4 Opatkowice oraz Łagiewniki.

900 m między zjazdem z Zakopianki a Węzłem Łagiewniki

Wykonawca zadania ma zaprojektować i wykonać dodatkowy, trzeci pas ruchu na jezdni prawej autostrady A4 (kierunek Katowice - Rzeszów) o długości 900 m od węzła Kraków Południe do wiaduktu nad ul. Kąpielową (czyli od zjazdu z Zakopianki do węzła Łagiewniki. Za tym wiaduktem jezdnia w kierunku Rzeszowa ma już trzy pasy ruchu. Przebudować trzeba też łącznicę z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudować ekrany akustyczne i drogę serwisową, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).

Trzeci pas na obwodnicy Krakowa. Koniec budowy w 2023 roku

Jak przekazała GDDKiA, odcinek, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa i prowadzi duży ruch samochodowy. Według pomiarów wykonywanych w ramach generalnego pomiaru ruchu w roku 2015 przejeżdżało nim średnio ponad 53 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych i wakacyjnych liczba tych pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory.

Zgodnie z umową podpisaną z wykonawcą w grudniu 2020 r. od dnia jej podpisania wykonawca ma 17 miesięcy na wykonanie projektu wraz z uzyskaniem zgody na realizację inwestycji (zrid) oraz dziewięć miesięcy na zrealizowanie robót. Do czasu przeznaczonego na realizację robót nie będzie wliczany okres zimowy, liczony od 15 grudnia do 15 marca. Oznacza to, że zakończenie rozbudowy powinno nastąpić w 2023 r.

Kiedy cała autostradowa obwodnica będzie miała trzy pasy?

Najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice - ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem tej trasy w woj. małopolskim.

W październiku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, który gwarantuje środki finansowe na poszerzenie tego fragmentu A4.

Planowana inwestycja obejmuje poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Zaplanowano również rozbiórką już istniejących wiaduktów i mostów i budowę nowych.

W sumie w ramach tej  inwestycji planowane jest przebudowa  siedmiu mostów i 22 wiaduktów, rozbudowa dwóch węzłów i przebudowa trzech węzłów (m.in. pasy wyłączenia i włączenia, łącznice), wykonanie urządzeń ochrony środowiska, a także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych kat. II (między węzłami Kraków Południe a Kraków Skawina).

Realizację inwestycji przewidziano na lata 2027 - 2029.

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: obwodnica Krakowa | autostrada A4 | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy