Bliżej budowy drogi S1 na Śląsku

W październiku br. katowicki oddział GDDKiA ma dysponować tzw. koncepcją programową dla ok. 40-km nowej ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą w woj. śląskim. Dokument ten określi wymagania przetargu na budowę, który ma zostać ogłoszony w 2019 r.

Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy minie jeszcze dużo czasu
Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy minie jeszcze dużo czasuPiotr DziurmanReporter

Będzie to jeden z ostatnich etapów przygotowań do realizacji tej szacowanej na ponad 3 mld zł inwestycji. Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ma być dwujezdniową trasą o parametrach drogi ekspresowej - w całości wytyczoną nowym śladem. Wraz z nią mają powstać obwodnice Oświęcimia i Bierunia.

Ekspresowa trasa jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od lat już nie wytrzymuje natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny do Goczałkowic.

Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej ma połączyć istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

Odcinek Kosztowy - Suchy Potok to najdłuższy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Koncepcja programowa tego przygotowywanego od lat przedsięwzięcia wskaże główne założenia do rozwiązań projektowych i technologii budowy; określi wytyczne dla projektu budowlanego. Drogę do ogłoszenia przetargu na koncepcję otworzyło podpisanie przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programu inwestycji - w marcu ub. roku. W postępowaniu na wybór wykonawcy spłynęło dziewięć ofert.

Najtańszą z nich, za niecałe 5,7 mln zł brutto, złożyła firma Multiconsult Polska. Jak przekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, umowę z tym wykonawcą podpisano 22 listopada ub. roku. Oznacza to, że zgodnie z zamówieniem koncepcja powinna być gotowa w październiku br., a przez kolejnych dziesięć miesięcy będzie biegł dziesięciomiesięczny termin, w którym firma będzie wspierała GDDKiA w trakcie przetargu na roboty budowlane - wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom.

Wcześniej przez lata trwały spory wokół przebiegu drogi. Wypracowany w następstwie protestów przeciw wcześniejszym propozycjom "wariant E" GDDKiA przedstawia jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi, a także możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.

Zgodnie z ostatecznymi ustaleniami liczący 39,7 km odcinek S1 niemal w całości pobiegnie przez woj. śląskie. Do woj. małopolskiego ma dochodzić licząca ok. 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia. W ramach inwestycji zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km.

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebna jest także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - po unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę, ogłaszany ma być kolejny); przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km - trwa projektowanie) oraz budowa - też w nowym przebiegu obwodnicy Węgierskiej Górki (8,5 km - przetarg w trybie "projektuj i buduj" ogłoszono w środę).

Realizację wszystkich tych inwestycji przewiduje aktualny Program Budowy Dróg Krajowych. Podczas poniedziałkowej uroczystości podpisania polsko-słowackiego memorandum nt. inwestycji transportowych minister Adamczyk deklarował, że pełny przebieg ekspresowej trasy S1 będzie gotowy do końca 2022 r.

W poniedziałkowym komunikacie resort infrastruktury poinformował, że ogłoszenie przetargu na odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej "o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r.".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas