Autostradowy skandal - zawinili Polacy?

Firma COVEC, która miała wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, "została źle przyjęta w Polsce".

Firma COVEC, która miała wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, "została źle przyjęta w Polsce".

Tak przynajmniej twierdzi chińska prasa. Fragmenty artykułu dziennika "Renmin Ribao", uważanego za tubę chińskiego rządu, opublikował dziś anglojęzyczny dziennik "China Daily".

Mimo wszelkich starań strony chińskiej, polska strona jakby celowo przeszkadzała w pracach, a nawet starała się uciekać do środków dyplomatycznych, by problem upolitycznić - twierdzi autor artykułu.

Wzrosły koszty, COVEC musiałby dołożyć prawie 400 mln dol.

Prace nad 49-kilometrowym odcinkiem A2 trwały nieprzerwanie, mimo wszelkich trudności i oszczerstw w lokalnych mediach. Jednak z uwagi na fakt, że polska strona znacznie podniosła standardy wykonania oraz ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i nieprzewidziane czynniki geologiczne, całkowity koszt projektu wzrósł niebotycznie. Chińska firma miałaby wobec tego dołożyć do projektu 393,34 mln dolarów - wyjaśnia autor, powołując się na związanych z projektem przedstawicieli firmy China Railway Engineering Group, której podlega COVEC.

Reklama

Autor zauważa, że niepowodzenie projektu leży po obydwu stronach: Chińczycy nie posiadali wystarczających informacji na temat rynku europejskiego oraz należytego zrozumienia projektu podczas przetargu, ale polska strona jest winna opóźnień w płatnościach oraz stałych zmian w kontrakcie, co doprowadziło do ogromnego wzrostu kosztów całego projektu - podkreśla. Chińska firma spotykała się z niedorzecznymi komentarzami w europejskiej prasie, jakoby zaoferowała śmiesznie niską cenę - dodaje.

COVEC zdecydował się porzucić projekt i domaga się odszkodowania od polskiej strony na drodze sądowej - pisze "Renmin Ribao", powołując się na źródła w spółce.

W poniedziałek GDDKiA odstąpiła od kontraktu z COVEC na budowę A2 między Strykowem a Konotopą. Chińskie konsorcjum miało wybudować dwa odcinki - czyli tzw. odcinki A i C - o łącznej długości ok. 50 km. Wartość kontraktu opiewała na ok. 1,3 mld zł.

Według rządowych zapowiedzi, A2 między Łodzią a Warszawą ma być przejezdna na Euro 2012. Prace na placu budowy mają ruszyć w lipcu.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy