Autostrada A1 zablokowana. Powodem największy transport w historii
Oprac.: Michał Domański
Kierowcy podróżujący autostradą A1 muszą przygotować się na utrudnienia. Na czas transportu maszyny TBM, która posłuży do drążenia tunelu na drodze ekspresowej S19, przejazd nie będzie możliwy.
Maszyna TBM jedzie autostradą A1
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi ostrzega o dużych utrudnieniach podczas przejazdu konwoju, który ruszył w trasę na odcinku MOP Woźniki - granica woj. śląskiego w poniedziałek późnym wieczorem. Transportowane są elementy potężnej maszyny, która służy do drążenia tuneli.
GDDKiA zaleca podróżującym autostradą A1 nocą 15-16 listopada) wybranie innej trasy przejazdu i omijanie A1. W tym czasie nie będzie możliwości wyprzedzania konwoju - porusza się on całą szerokością drogi i z maksymalną prędkością 10 km/h.
Jak informowała w czwartek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus, transport tak dużych elementów to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Rozbudowa drogi ekspresowej S19
Maszyna TBM będzie wykorzystana do drążenia tunelu, który powstanie na odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Fragment ten realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.
Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
Największy transport w Polsce
TBM (Tunnel Boring Machine) to maszyna o długości 112 m i średnicy tarczy wiercącej 15,2 m. Całkowita masa urządzenia, które nie tylko wierci tunel, ale jednocześnie usuwa z niego urobek i stawia obudowę, wynosi 4 tys. ton. Maszyna jest transportowana z Opola na budowę drogi S19 koło Rzeszowa
W ramach inwestycji oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. ***