4,8 mld zł z unijnych pieniędzy na polskie drogi
GDDKiA złożyła pierwsze wnioski o dofinansowanie UE inwestycji drogowych z programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 - poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dyrekcja stara się o wsparcie w wysokości ponad 4,8 mld zł.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreśliło, że rozpoczęło już ocenę dokumentów aplikacyjnych. Jak poinformowało, całkowita wartość projektów złożonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wynosi prawie 8,5 mld zł.
W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
W projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" znalazły się m.in. takie inwestycje jak budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki.
Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.