256 km nowych dróg gotowych w 2023 roku. Mamy ich listę
W tym roku kierowcy mają dostać do dyspozycji 256 km nowych dróg krajowych. Ponadto GDDKiA ma w planach zawrzeć umowy na budowę 295 km dróg oraz ogłosić przetargi na budowę 565 km dróg. Inwestycje w sieć drogową nie będą więc zwalniać.
W roku 2023 roku planowane jest zakończenie prac na blisko 50 km autostrady A18, dzięki czemu kierowcy będą mogli już korzystać z całego przebiegu tej trasy od granicy z Niemcami do A4. Ponadto planowane jest oddanie do ruchu ponad 190 km dróg ekspresowych - odcinków S3, S7, S11, S14, S17, S52 i S61.
Jedną z najważniejszych inwestycji, która ma zostać zakończona w tym roku jest tunel pod Świną, który połączy wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Nowa trasa ma 3,2 km długości, w tym blisko 1,5 km biegnie tunelem, pierwsi kierowcy pojadą nią w maju.
W 2023 roku kierowcy zyskają trzy nowe odcinki S61: Ełk Południe - Kalinowo, Podborze - Śniadowo i Łomża Zachód - Łomża Południe; łącznie mają one 50 km długości.
Inwestycje na drogach krajowych będą realizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK), który Rada Ministrów przyjęła 13 grudnia 2022 r., a także w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100).
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) obejmuje listę inwestycji na drogach krajowych o wartości 294 mld zł, zaplanowanych do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w. Przyjęcie Programu przez rząd, co wiąże się także z zapewnieniem finansowania dla ujętych w nim zadań, umożliwia ogłoszenie przetargów na nowe inwestycje.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada realizację 100 inwestycji o łącznej długości ok. 820 km. Ich wartość wstępnie oszacowano na ok. 28 mld zł. Główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu to poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
- W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargów na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o trzeci, a na odcinku najbliżej stolicy o czwarty pas ruchu na obu kierunkach. Uruchomione zostaną także postępowania przetargowe dla odcinków drogi ekspresowej S74 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego aż do fragmentu tej trasy Przełom/Mniów - Kielce, a także od Cedzyny do początku obwodnicy Opatowa - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Plany przetargowe obejmują również odcinki dróg ekspresowych S7 Czosnów - Kiełpin oraz S11 Bobolice - Szczecinek. W sumie w tym roku zaplanowano ogłoszenie przetargów na 480 km dróg w ramach RPBDK i 85 km w ramach PB100.
W bieżącym roku zaplanowano zawarcie kontraktów na kluczowe odcinki dróg ekspresowych:
- S7 Czosnów - Kiełpin,
- S10 Toruń Zachód - Toruń Południe,
- S11 Bobolice - Szczecinek,
- S12 od Piasków do granicy z Ukrainą,
- S16 Olsztyn - Biskupiec,
- S17 Piaski - Zamość,
- S19 Jawornik - Domaradz;
- S74 pomiędzy granicą województw łódzkiego i świętokrzyskiego a obwodnicą Opatowa.
W 2023 r. jest planowane ponadto zawarcie umów na realizację obwodnic Dzwoli, Gorajca i Gąsek.
W 2022 roku kierowcy zyskali łącznie 322 km nowych dróg: 46 km autostrad, 221 km dróg ekspresowych, blisko 55 km dróg klasy GP (główne ruchu przyspieszonego), w tym dwóch obwodnic zrealizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Dzięki ukończeniu dwóch odcinków S19 kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej od Rzeszowa do Lublina, a dzięki S17 - do Warszawy. Jedną z najważniejszych dróg oddanych do ruchu w ubiegłym roku jest Trasa Kaszubska, czyli S6 na odcinku od Gdyni do Bożepola Wielkiego. Kierowcy mogą korzystać z całego przebiegu autostrady A1, a także z S7 od Płońska aż do Trójmiasta. Oddany do użytkowania został także tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem, pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7.
***