Podstawowy błąd kierowców na widok autobusów. To proszenie się o kłopoty

„Zachodzenie” polega na tym, że podczas skręcania długiego pojazdu tył jego nadwozia odchyla się znacznie w stronę przeciwną niż przód. To zjawisko oczywiście grozi zahaczeniem o samochody znajdujące się na sąsiednim pasie ruchu. Kiedyś zachodzenie na zakręcie przypisywano wyłącznie autobusom przegubowym. W rzeczywistości występuje ono we wszystkich pojazdach o znacznej długości, zwłaszcza mających tylną oś skrętną i długi tylny zwis.

Kierowca niebieskiego samochodu nie wziął pod uwagę tego, że stanął tuż przy skręcającym autobusie przegubowym
Kierowca niebieskiego samochodu nie wziął pod uwagę tego, że stanął tuż przy skręcającym autobusie przegubowymINTERIA.PL

Autobus zachodzący na zakręcie może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji

Klasyczny przykład zachodzenia autobusu na zakręcie, i to autobusu który nie jest przegubowy, możecie zobaczyć na poniższym nagraniu. Kierowca białego busa popełnił błąd ustawiając się na sąsiednim pasie tuż obok skręcającego autobusu. W tym przypadku wina spoczywa jednak na kierowcy autobusu, który miał możliwość dostrzeżenia w lusterku furgonetki i powinien był powstrzymać się z dalszą jazdą.

Niestety, wielu kierowców nie ma pojęcia o właściwościach skręcających autobusów. Zobaczcie, jak wychyla się podczas skręcania tył autobusu trójosiowego ze skrętną tylną osią oraz przegubowego.

Zjawisko to występuje również w dużych ciężarówkach, także w tirach z naczepą:

Zwróćcie uwagę, że podczas skręcania takiego pojazdu jego kierowca zazwyczaj nie widzi w lusterku tył naczepy i może nie poczuć, że zahaczył o inny pojazd:

Jak dochodzi do zachodzenia autobusu na zakręcie?

Prześledźmy do jeszcze na rysunkach, jak dokładnie dochodzi do zachodzenia autobusu podczas skręcania.

INTERIA.PL

Tu mamy autobus przegubowy. Kiedy kierowca zacznie skręcać przyczepa tego autobusu będzie wychylać się w przeciwną stronę. Trzeba pamiętać, że w przyczepie autobusu tylne koła również skręcają się, w dodatku w lewo.

INTERIA.PL

W tym momencie kierowca autobusu ma jeszcze możliwość obserwacji sytuacji za pojazdem w lewym lusterku. W takiej sytuacji powinien zatrzymać się, nie kontynuować skręcania, bo z całą pewnością zahaczy o samochód znajdujący się na sąsiednim pasie ruchu.

INTERIA.PL

Gorzej jest, gdy kierowca osobówki ustawi się obok autobusu w momencie, kiedy ten już wykonuje skręt.

INTERIA.PL

Wówczas kierowca autobusu nie widzi już tego pojazdu w lusterku. Wynika stąd rada dla was. Widząc skręcający autobus nie ustawiajcie się obok niego, poczekajcie. Nie wymaga to szczególnego wysiłku, a pozwoli uniknąć stłuczki.

INTERIA.PL

To samo dotyczy skręcających dużych ciężarówek.

INTERIA.PL

Przejeżdżając obok skręcającego autobusu czy ciężarówki zachowajcie zawsze w miarę możności zwiększony odstęp.

INTERIA.PL

Jeśli nie ma możliwości zachowanie większego odstępu, to lepiej przyhamować i pozwolić takiemu pojazdowi bezpiecznie skręcić.

Przestrzegam także przed parkowaniem samochodu na chodniku w obrębie przystanku autobusowego. Jest to oczywiście zabronione, ale takie przypadki można czasem zauważyć.

INTERIA.PL

Podczas ruszania z przystanku tył autobusu również będzie odchylał się w przeciwną stronę.

INTERIA.PL

Jest zatem bardzo prawdopodobne, że autobus otrze się o taki samochód.

INTERIA.PL

W tej sytuacji kierowca samochodu powinien mieć pretensje tylko i wyłącznie do siebie.

Kierowcy osobówek powinni uważać na skręcające autobusy

Uwierzcie mi, że skręcanie dużym przegubowcem albo tirem z naczepą na ciasnym skrzyżowaniu wymaga dużych umiejętności i wcale nie jest takie łatwe. Czasami też z natury rzeczy musi odbywać się trochę na wyczucie, bo kierowca tak dużego pojazdu nie ma możliwości ciągłego obserwowania sytuacji za pojazdem. Jeżeli w tym momencie znajdzie się niedouczony kierowca innego samochodu, który stanie tuż obok skręcającego kolosa, to stłuczka będzie nieunikniona.

Starajmy się zatem ułatwiać kierowcom dużych pojazdów skręcanie, poczekajmy, zachowajmy zwiększony odstęp. Niestety, tego nikt nie uczy na kursach na prawo jazdy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas