Mgła na drodze. Kiedy włączyć światła przeciwmgielne, żeby nie dostać mandatu?

Mgła to niezwykle groźne zjawisko dla kierowców. Szczególnie wtedy, gdy wśród uczestników ruchu pojawi się pozbawiony wyobraźni kierowca-oszołom. Mgła to nie tylko możliwość stłuczki. Czasem to śmierć w zmiażdżonym aucie.

Stara zasada doświadczonych kierowców brzmi: nie widzę - nie jadę. Oczywiście trzeba tu wytłumaczyć, że nie chodzi o całkowitą rezygnację z jazdy, ale o dostosowanie prędkości do widoczności na drodze. To proste - im gorzej widzę, tym wolniej jadę.

Mgła i ograniczenie widoczności na drodze

Gęsta mgła potrafi ograniczyć widoczność do kilkunastu metrów. Nie pomogą nawet najlepsze światła. Na dodatek we mgle wszelkie obiekty na drodze wydają się bardziej odległe, niż jest to w rzeczywistości. 

To szczególnie niebezpieczne.

Dostrzegamy zarysy jakiegoś obiektu, światła samochodu jadącego przed nami i nagle z przerażeniem zauważamy, że jest on bardzo blisko. Widzimy, że pojazd ten hamuje i już nie mamy miejsca na wyhamowanie...

Reklama

Mgła zaciera kontury widzianych przedmiotów, a dłuższa obserwacja drogi powoduje u kierowcy szybkie zmęczenie wzroku i pogorszenie ostrości widzenia. Przed oczami pojawiają nam się jakieś migocące mroczki, plamki itp.  Z trudem dostrzegamy granicę jezdni i pobocza, musimy uważnie wypatrywać drogi, by z niej nie zjechać. W dodatku mgła osiada na szybach auta powodując konieczność używania wycieraczek.

Mgła i zasada domina, czyli drogowa masakra

Szczególnie niebezpieczne dla kierowców może być wjechanie ze znaczną prędkością w pasmo mgły. Jeżeli widzimy je z daleka, nie zakładajmy, że mgła jest tylko na odcinku kilkunastu metrów.

Zawczasu lepiej zmniejszyć prędkość. W przeciwnym razie możemy utracić orientację w przebiegu drogi, zbyt późno dostrzec zakręt, wypaść z jezdni albo spowodować zderzenie czołowe z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.  

Możemy też napotkać na drodze przeszkodę, np. samochód, który zatrzymał się lub mocno przyhamował. Tak właśnie dochodzi do zbiorowych karamboli, zwłaszcza na autostradach. Zobaczcie, jak to się dzieje. 


Już pierwszy przykład świetnie ilustruje bezmyślność wielu osób. Widząc, że zaraz wjedzie w ścianę mgły, kierowca nie zwolnił odpowiednio wcześnie, a i później też nie wydaje się, aby hamował, mając niemal zerową widoczność. Swój błąd zrozumiał już po kilku sekundach. 

Filmiki z powyższej kompilacji nagrane były w Rosji, więc zaraz niektórzy z was orzekną, że to tłumaczy wszystko. Tak? No to popatrzcie na karambol, jaki zdarzył się w Belgii właśnie we mgle.

Mgła jest wszędzie taka sama i  takie same skutki powoduje, jeśli kierowcy brakuje rozsądku. Zanim wjedziecie w pasmo mgły, rozpocznijcie hamowanie, a na autostradzie włączcie dodatkowo światła awaryjne, aby ostrzec jadących za wami, że widoczność gwałtownie się pogarsza. Być może to sprawi, że jakiś rozpędzony wariant zacznie hamować i nie wpadnie na was...

Kiedy włączać tylne światła przeciwmgielne?

W gęstej mgle oczywiście te światła mogą sprawić, że nasze auto zostanie dostrzeżone nieco wcześniej. To bardzo ważne. Zatem jeśli widoczność jest mocno ograniczona, trzeba koniecznie włączyć światło przeciwmgielne. I to nie tylko w czasie mgły, ale także deszczowej nawałnicy czy zadymki śnieżnej.

Światła przeciwmgielne można włączać, jeśli widoczność spada poniżej 50 metrów. Oczywiście nikt mierzy tej odległości - kierowca musi w tej sytuacji wykazać się odrobiną rozsądku.   

Bezsensowne jest używanie świateł przeciwmgielnych przy leciutkiej mgiełce, co niestety praktykują niektórzy kierowcy. Przy dobrej widoczności nic one nie dają, a powodują silne oślepianie kierowców jadących za nami.

Nowością są obecnie laserowe światła przeciwmgłowe, które potrafią przebić się przez mgłę i za pojazdem w odległości kilku metrów wyświetlają na jezdni dobrze widoczną czerwoną kreskę.

Mgła w nocy. Nie włączaj świateł drogowych! Użyj przednich świateł przecimgielnych

Na dodatek po zmroku kierowcy są we mgle oślepiani... własnymi reflektorami. Wiązka świetlna odbija się od cząsteczek mgły, mamy więc przed samochodem białą poświatę. Nie włączajmy w takich warunkach świateł drogowych, gdyż powstanie przed nami świetlna ściana, przez którą już prawie nic nie będzie widać.

O wiele lepsze będzie włączenie przednich świateł przeciwmgłowych. Są one umieszczone znacznie niżej, niż główne reflektory, dlatego nie powodują odbijania się promieni światła od mgły i znacznie lepiej oświetlają drogę.

Bezsensowne i szkodliwe jest natomiast używanie świateł przeciwmgłowych przednich przy dobrej widzialności, ale podczas deszczu. Wówczas te nisko umieszczone światła powodują odbijanie się wiązki od wody zalegającej na jezdni i silne oślepianie kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

We mgle o wiele łatwiej jest jechać za jakimś samochodem, który niejako nas prowadzi. Nie siedźcie mu jednak na bagażniku, ale zachowajcie zwiększony odstęp. Nigdy nie wiadomo, czy ten pojazd nie będzie zmuszony gwałtownie hamować. Dla tamtego kierowcy nie będzie też przyjemne, że ktoś siedzi mu "na ogonie" i świeci reflektorami w lusterka.

Wypadki we mgle, wydarzające się przy znacznych prędkościach niosą często ze sobą tragiczne skutki. 

Zapamiętaj zatem podstawowe zalecenia:

  • Nie zatrzymuj się podczas mgły, ani na jezdni, ani na poboczu. Jeżeli doszło do stłuczki, natychmiast usuń pojazd z jezdni. Staraj się jechać powoli dalej, o ile to tylko możliwe.
  • Jeżeli musisz hamować we mgle, patrz uważnie w lusterko. Jeśli widzisz, że ktoś z tyłu za chwilę wpadnie na ciebie, dodaj gazu, uciekaj na pobocze albo na pas rozdzielający. Możesz uniknąć wypadku.
  • Jeżeli na drodze wydarzył się karambol i musiałeś się zatrzymać na jezdni, włącz światła awaryjne i jak najszybciej opuść pojazd. Uciekaj. Do rowu, za bariery. Za chwilę możesz zostać zmiażdżony!

Na kolejnym filmie widać, że ludzie pozostali w samochodach i za chwilę zaliczają kolejne uderzenia. Któreś z nich może okazać się śmiertelne.

Jeżeli mgła jest bardzo gęsta i ciągnie się kilometrami, zjedź na najbliższy parking i poczekaj na poprawę widoczności. To żaden wstyd, ale dowód na rozsądek i odpowiedzialność.

Niestety, nie wszyscy mogą się nim wykazać. Oto przykład z Polski. Popatrzcie na durnia, który w gęstej mgle za wszelką cenę pcha się do przodu i o mało nie powoduje zderzenia czołowego.

Polski kierowca

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mgła | wypadek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy