Trudna jazda po rondach
Zasady ruchu na rondach budzą wśród kierowców, instruktorów i egzaminatorów liczne kontrowersje. Oto najważniejsze reguły, które warto znać.
Skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli tzw. ronda budowane są po to, by zmniejszyć zagrożenie kolizją w miejscu przecinania się kierunków ruchu i zapewnić większą płynność jazdy.
Ronda z pewnością te oczekiwania spełniają, ale przepisy ruchu drogowego odnoszące się do jazdy po nich pozostają niestety daleko w tyle za rzeczywistością. W prawie o ruchu drogowym nie ma nawet definicji ronda!
Sytuacja ta powoduje, że wykształciło się niestety wiele teorii dotyczących jazdy po takich skrzyżowaniach. Najgorsze jest jednak to, że wielu kierowców stosuje w praktyce swoje nieprawidłowe teorie lub nie wie, kto w danej sytuacji ma pierwszeństwo. Dotyczy to zwłaszcza skomplikowanych rond o kilku pasach ruchu.
Wybraliśmy kilka rond, po których jazda może sprawiać kłopot.
Rondo z sygnalizacją świetlną i ruchem tramwajowym
Na rondzie z sygnalizacją świetlną tramwaj jest "uprzywilejowany". Jeżeli ma zielone światło, to ma pierwszeństwo. Nie jest istotne, czy tramwaj skręca, czy jedzie prosto przez rondo. Jest zasadnicza różnica pomiędzy rondem a tradycyjnym skrzyżowaniem. Na skrzyżowaniu skręcający tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym prosto.
W sytuacji na rysunku pojazd czerwony i żółty ustępują pierwszeństwa skręcającemu w prawo tramwajowi. Pojazd żółty po przejechaniu prze tory musi się zatrzymać, bo ma czerwone światło. Pojazd niebieski też musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi, jeżeli zamierza poruszać się dookoła ronda, ponieważ ma czerwone świtało tuż przed torami.
Rondo bez sygnalizacji świetlnej z ruchem tramwajowym
Na rondzie bez sygnalizacji świetlnej (ale ze znakiem "ustąp pierwszeństwa") tramwaj wjeżdżający na rondo ustępuje pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na rondzie. A zatem tramwaj ustępuje pierwszeństwa żółtemu samochodowi. W tym przypadku pojazd szynowy jest traktowany w taki sam sposób jak inne auta wjeżdżające na rondo, czyli musi czekać na możliwość dalszej jazdy.
Po wjechaniu na centralną wyspę tramwaj nabywa pierwszeństwa i to niezależnie od tego, czy jedzie prosto, czy skręca. Samochód pomarańczowy ustępuje więc pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z wyspy ronda. Podobnie żółty samochód, który wcześniej miał pierwszeństwo, teraz będzie musiał ustąpić pierwszeństwa skręcającemu tramwajowi, który zjeżdża z ronda.
Rondo bez sygnalizacji świetlnej
Pojazdy wjeżdżające na rondo napotykają z reguły znak "Ustąp pierwszeństwa". Oznacza to, że przed wjechaniem na obwiednię kierujący nimi muszą ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom poruszającym się po rondzie.
Zasady zmiany pasa na rondzie są takie same, jak na każdej innej drodze. Zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się pasem, na który zamierza się wjechać.
Wiele kontrowersji wzbudza opuszczanie ronda. Manewr powinien być wykonywany ze skrajnego prawego pasa ruchu. A jeżeli skręcamy z lewego pasa (tak jak żółty pojazd) musimy wjechać najpierw na prawy pas ruchu.
Rondo z sygnalizacją świetlną i strzałkami kierunkowymi
Zasady jazdy po rondzie zmieniają się diametralnie, jeśli ruch na nim kierowany jest sygnalizacją świetlną i strzałkami kierunkowymi. Na rondzie z sygnalizacją strzałki kierunkowe ściśle wskazują, z których pasów można skręcać. Nie ma więc swobodnej jazdy po rondzie, gdyż ruch poprzeczny zatrzymywany jest przez sygnalizatory i nie ma możliwości dowolnego zmieniania pasów ruchu. Np. pojazd niebieski może w takiej sytuacji jechać prosto ze środkowego pasa ruchu na rondzie, nie wolno mu natomiast skręcić w lewo.
Na rondzie z sygnalizacją świetlną znak "Ruch okrężny" ma znaczenie czysto informacyjne i wskazuje tylko, że na skrzyżowaniu istnieje centralna wyspa.
Inne tego typu sytuacje znajdziesz w poniższych linkach.
Zagadka drogowa... Jak jechać?
Tekst: Jerzy Bitner
Tekst pochodzi z tygodnika