Subaru odchodzi z rajdów!
Niepokojące wieści dochodzą ze świata sportów motorowych.
Po wycofaniu Hondy z Formuły 1 i Suzuki z rajdów WRC, z rajdowych tras znika symbol tego sportu, marka, która zdobyła rozgłos głównie dzięki rajdowej rywalizacji. Mowa o Subaru!
W poniedziałek upłynął termin zgłoszeń do przyszłorocznego cyklu WRC. Wśród zgłoszeń nie ma tego od Subaru World Rally Team. To oznacza, że fabryczny zespół Subaru nie wystartuje w przyszłorocznej rywalizacji!
Jak poinformował prezydent Fuji Heavy Industries (koncernu, do którego należy marka Subaru) Ikuo Mori już wcześniej została podjęta decyzja o wycofaniu Subaru z rajdów po zakończeniu sezonu 2009. Kryzys finansowy przyspieszył exodus.
Subaru to marka, która w świadomości Europejczyków w dużej mierze zaistniała dzięki rajdom. Zespół Subaru World Rally Team został założony w 1989 roku, a w latach 1995-7 trzykrotnie zdobył tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów. W sumie kierowcy SWRT wywalczyli sześć tytułów. Wśród gwiazd zespołu nie sposób pominąć Carlosa Sainza, Colina McRae i Richarda Burnsa. Są to nazwiska, które na trwałe zapisały się w historii sportów motorowych.
Ostatnio Japończycy mieli jednak sporo problemów, kolejne wcielenia imprezy były krytykowane za coraz gorszą stylistykę, a najnowsza generacja imprezy STI (po raz pierwszy w wersji hatchback) okazała się mało konkurencyjna w rywalizacji samochodów grupy N.
Również w mistrzostwach świata Japończykom od kilku lat wiodło się średnio. W minionym sezonie niebieskie imprezy prowadzili Petter Solberg i Chris Atkinson, którzy wywalczyli 6. i 5. miejsce wśród kierowców oraz trzecie w klasyfikacji konstruktorów. Zespół nie odniósł zwycięstwa w żadnym rajdzie, dwukrotnie imprezy dojeżdżały na drugim miejscu. Ostanim rajdem, w którym najszybsza okazała się impreza był rajd Meksyku w 2005 roku. Ostatni tytuł mistrzowski wywalczył Petter Solberg w 2003 roku.
Angielski Prodrive, który od początku przygotowywał rajdowe subaru nie wycofuje się ze sportu. W ciągu ostatnich 15 lat firma sprzedała aż 500 rajdówek 400 prywatnych zespołom. W ostatnim roku tylko 20 procent zysku Prodrive'u płynęło ze współpracy z fabrycznym teamem Subaru.
Po wycofaniu Suzuki i Subaru w przyszłorocznych mistrzostwach pozostaną tylko dwa fabryczne zespoły: Citroen i Ford. Jedną z eliminacji WRC 2009 jest Rajd Polski, który zostanie rozegrany w okoliach Mikołajek w czerwcu.
***
A rajdowy zespół Forda nie planuje wycofać się ze startów w mistrzostwach świata w przyszłym roku.
Dla Forda możliwość prezentacji naszych samochodów na trasach rajdowych mistrzostw świata ma bardzo duże znaczenie, wiąże się z wielkością sprzedaży nowych aut - napisano w komunikacie.