Rewolucyjne zmiany organizacji ruchu w Krakowie
Prezydent Krakowa zdecydował w sprawie organizacji ruchu w centrum Krakowa.
Wokół Plant zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy, ale zmiany wprowadzane będą etapami. Ostateczna zmiana nastąpi najwcześniej w drugiej połowie przyszłego roku.
"Docelowo ruch samochodów wokół pierwszej obwodnicy będzie odbywał się jednokierunkowo, przeciwnie do wskazówek zegara, począwszy od skrzyżowania ulicy Stradomskiej z ul. św. Gertrudy, poprzez ul. Westerplatte, Basztową, Dunajewskiego, Straszewskiego aż do skrzyżowania z ul. Podzamcze, gdzie by się kończył ruch jednokierunkowy" - powiedział podczas briefingu w Urzędzie Miasta Krakowa wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Grzegorz Sapoń, odpowiedzialny za transport zbiorowy i organizację ruchu.
Jak dodał, koncepcja jest zatwierdzona, uwzględnia wiele postulatów mieszkańców, branży turystycznej i przedsiębiorców.
"Praktycznie wszystkie uwagi merytoryczne uwzględniono. Teraz przechodzimy do projektu wykonawczego, kiedy będą wszystkie szczegóły ustalane. Na tym etapie odbędą się kolejne spotkania z mieszkańcami" - powiedział Sapoń.
Pierwszy etap zmian zostanie wprowadzony od 1 lipca. Od tego dnia rozszerzona zostanie strefa A i będzie ona obowiązywać na całej ulicy Grodzkiej, a także na ulicy Pijarskiej (od Floriańskiej do św. Jana) i na ulicy Krupniczej od Loretańskiej do Teatru Bagatela.
Po Grodzkiej będą mogły jeździć rowery. Utrzymana też zostanie możliwość wjazdu na te ulice samochodów w określonych godzinach, tak jak w innych rejonach objętych strefą A.
Drugi etap wprowadzania zmian będzie dotyczył ruchu wokół Plant. Po przeprowadzeniu kompleksowego remontu torowiska i jezdni wprowadzony będzie ruch jednokierunkowy dla samochodów ul. Długiej do ul. Piłsudskiego po pasie zewnętrznym. Przebudowane torowisko będzie przeznaczone dla komunikacji zbiorowej, natomiast na pasie bliżej Plant powstanie ścieżka rowerowa. Termin wprowadzenia tych zmian uzależniony jest od zakończenia remontu.
"Prawdopodobnie może to nastąpić do końca tego roku, jeżeli pozyskamy środki" - powiedział wicedyrektor.
Trzeci etap przewiduje wprowadzenie strefy B na odcinku od ul. Kopernika do ul. Lubicz. Oprócz mieszkańców odcinkiem tym będą mogły przejeżdżać autokary turystyczne i goście hotelowi. Wprowadzenie tej zmiany uzależnione jest od przeprowadzenia remontu na odcinku od ul. św. Gertrudy do skrzyżowania ul. Lubicz z ul. Westerplatte.
Zdaniem Saponia docelowa organizacja ruchu w centrum zacznie obowiązywać prawdopodobnie w drugiej połowie 2014 roku.
Według władz Krakowa wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant spowoduje zmniejszenie liczby samochodów poruszających się wokół tzw. pierwszej obwodnicy o blisko połowę i przeniesienie ruchu między dzielnicami na drugą obwodnicę, bez znaczącego zwiększenia korków w tym rejonie.
W kwietniu projekt konsultowano z różnymi środowiskami m.in. z radnymi dzielnicowymi, taksówkarzami, dostawcami towarów do sklepów i firm w centrum, branżą turystyczną, rowerzystami i z mieszkańcami.
Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu nie wymaga uchwały Rady Miasta Krakowa. Krakowscy radni byli przeciwni wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego w centrum miasta, wokół Plant. Ich zdaniem taka zmiana utrudni funkcjonowanie przedsiębiorcom i nie zmniejszy zanieczyszczenia powietrza na Starym Mieście.
Pierwsze istotne zmiany organizacji ruchu w centrum Krakowa nastąpiły w latach 50. ubiegłego wieku, gdy ruch tramwajowy przeniesiono z Rynku Głównego na I obwodnicę. Natomiast w 1979 r. wyłączono Rynek Główny i przylegające do niego ulice z ogólnodostępnego ruchu samochodowego. W 1988 r. wprowadzono w centrum trzy strefy ruchu: A - ruchu pieszego, B - ograniczonego ruchu, C - ograniczonego parkowania.