Radar zamiast lasera

Już niedługo samochody będą same jeździć. Czy to możliwe? Miejmy nadzieję, że nie. Ale coś takiego jak inteligentna kontrola jazdy (Adaptive Cruise Control - ACC) firmy Delphi, znana pod nazwą Forewarn zastosowana w cadillacu XLR jest kolejnym krokiem do "automatyzacji" jazdy.

Cadillac XLR to przykład dowodzący jak można połączyć luksus i nowatorskie rozwiązania, aby zaoferować nowoczesną stylizację, komfort i większe bezpieczeństwo. Kiedy XLR porusza się po trasie, system ACC mierzy odległość i względną prędkość pojazdów jadących z przodu. W tym celu wykorzystuje skomplikowany radar o dużym zasięgu zamontowany za przednim zderzakiem samochodu.

Kiedy droga z przodu jest pusta system utrzymuje normalną prędkość, lecz kiedy zajdzie potrzeba dostosowuje ją do ruchu na szosie.

"Inteligentny tempomat" jest niezawodny ponieważ wykonuje więcej pojedynczych pomiarów podczas każdego poziomego "przeszukania" radarem niż jakikolwiek inny system. Pomaga kierowcy wykryć przeszkody znajdujące się ponad 100 metrów przed pojazdem.

Reklama

Kiedy droga z przodu jest pusta, system utrzymuje prędkość jazdy ustawioną przez kierowcę. Kiedy system ACC wykryje obiekt poruszający się z mniejszą prędkością, system będzie utrzymywał wybrany przez kierowcę odstęp czasowy do tego obiektu (w zakresie od 1,0 do 2,0 sekund) wykorzystując w tym celu regulację przepustnicy oraz ograniczone hamowanie. System potrafi także wykryć obiekt przecinający tor jazdy z przyległego pasa ruchu i odpowiednio zareagować.

W porównaniu z innymi systemami wykorzystującymi lasery, ta technologia radarowa ma zdecydowaną przewagę w trudnych warunkach pogodowych. ACC daje możliwość utrzymywania stałej i zwiększonej średniej odległości od pojazdu znajdującego się z przodu, zmniejszając konieczność ręcznego przyspieszania czy zmniejszania prędkości w miarę wzrostu intensywności ruchu na drodze.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: prędkość | radar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy