Lublin do Afryki
Ponad 10 mln dolarów zainwestuje w rozwój produkcji samochodów dostawczych lublin rosyjsko-brytyjskie konsorcjum Intrall z siedzibą w Moskwie. W ciągu trzech lat produkcja lublinów osiągnie poziom 20 tys. rocznie.
W ciągu trzech lat produkcja lublinów osiągnie poziom 20 tys. rocznie - poinformował dyrektor konsorcjum Anatoly Leyrikh.
Samochody lublin będą eksportowane do Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej, do krajów, w których członkowie konsorcjum prowadzą już działalność - powiedział Leyrikh.
Przetarg na prawa do produkcji lublinów oraz urządzenia do ich wytwarzania ogłoszony przez syndyka masy upadłościowej Daewoo Motor Polska w Lublinie wygrała przed kilkoma dniami reprezentująca konsorcjum Intrall londyńska firma International Truck Alliance. Firma ta zajmuje się eksportem rosyjskich i białoruskich samochodów na rynki Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej.
W skład Intrallu wchodzą jeszcze dwie rosyjskie spółki: producent ciężarówek Kamaz oraz wytwórca silników i części do samochodów ciężarowych Chimex.
Intrall zamierza też utworzyć w Lublinie centrum naukowo-techniczne, które będzie pracowało nad modyfikacjami lublinów i innych samochodów wytwarzanych przez konsorcjum oraz tworzyło nowe konstrukcje. Chce też rozwijać kooperację z zakładami motoryzacyjnymi w Rosji i na Białorusi.
Powołanie centrum naukowo-badawczego w Lublinie jest dla konsorcjum bardzo ważne wobec rosnących wymagań Unii Europejskiej dotyczących warunków bezpieczeństwa, ekologii i jakości samochodów dopuszczanych na europejski rynek - powiedział Leyrikh.
International Truck Alliance ma zapłacić za prawa do produkcji lublinów i potrzebne do tego urządzenia i oprzyrządowanie 4,5 mln dolarów. Umowa ma być podpisana do końca stycznia przyszłego roku.
Leyrikh powiedział, że przejęcie zarządzania nad lubelskimi zakładami od produkującej obecnie lubliny firmy Andoria Mot nastąpi w sposób płynny. Chcemy to zrobić tak, żeby pracownicy tego nie poczuli - zadeklarował.
Andoria Mot, spółka-córka andrychowskiej Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria, w kwietniu ub. roku wznowiła w upadłych zakładach Daewoo w Lublinie produkcję dostawczych lublinów i terenowych honkerów. Produkuje około 2 tys. lublinów rocznie. Wytwarza też części dla przemysłu motoryzacyjnego. Zatrudnia 360 pracowników. W ubiegłym roku przyniosła prawie 3 mln zł zysku netto, przy obrotach około 130 mln zł.
Andoria Mot także startowała w przetargu na zakup praw do produkcji lublinów, ale zaoferowała cenę o pół miliona dolarów niższą.