Jak długo wytrzyma twój silnik...

...kto płaci za niezapięte pasy pasażera. Co robić z kierunkowskazami na rondzie? Problemy ze zbiornikiem LPG i szkodą na parkingu strzeżonym. Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziesz poniżej.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Kto dostaje mandat, jeśli pasażer nie zapnie pasów bezpieczeństwa?

Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada pasażer. Jednak niezależnie od mandatu który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierowca również (dodatkowo) może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa.

Jak przepisy regulują sprawę włączania kierunkowskazów podczas wjeżdżania i zjeżdżania z ronda?

Kodeks ruchu drogowego nie zawiera przepisu, który regulowałby używanie kierunkowskazów na rondzie. Jednak w art. 22 znajdziemy zapis, który nakłada na kierowcę obowiązek "zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru". Można przyjąć, że wjeżdżając na rondo nie musimy używać kierunkowskazów, natomiast zjeżdżając z niego jesteśmy do tego zobowiązani (włączamy prawy kierunkowskaz).

Czy po upływie terminu legalizacji zbiornika LPG trzeba go wymienić na nowy, czy można przedłużyć legalizację?

Gdy termin legalizacji zbiornika zbliża się ku końcowi, powinniśmy wymienić go na nowy lub przedłużyć legalizację ważną przez 10 lat od daty jego produkcji. Koszt wymiany zbiornika to wydatek rzędu 400-1000 zł. Aby zalegalizować butlę musimy udać się do uprawnionego warsztatu. Warto przy tym wziąć pod uwagę, że jest ich mało, bo tylko niewielka część firm zakładających instalację LPG ma uprawnienia do legalizacji zbiorników. Uwaga! Wybierając się na legalizację trzeba mieć pusty zbiornik gazu! Po sprawdzeniu butli m.in. pod kątem szczelności, dostaniemy odpowiednie zaświadczenie. Operacja trwa ok. 5-6 godzin i zapłacimy za nią 200-350 zł. Stan techniczny zbiornika decyduje na ile lat legalizacja zostanie przedłużona (maksymalnie jest to 10 lat).

Na jakiej podstawie można dochodzić swoich praw w przypadku uszkodzenia samochodu na parkingu strzeżonym?

Jeśli parking jest strzeżony, a nie np. dozorowany, parkując samochód zgodnie z kodeksem cywilnym zawieramy umowę przechowania. Przechowawca, czyli prowadzący parking, powinien oddać auto w stanie niepogorszonym, tzn. bez uszkodzeń. Jeśli ktoś uderzy w nasz samochód na parkingu strzeżonym, możemy domagać się odszkodowania od firmy prowadzącej taki parking. Podstawą dochodzenia roszczeń będzie bilet parkingowy z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu i datą parkowania.

Czy w przypadku korzystania z radia w samochodzie trzeba płacić abonament RTV?

Jeśli płacimy abonament za domowy sprzęt RTV, nie mamy takiego obowiązku. Jeśli jednak nie posiadamy radia lub telewizora w domu lub nie opłacamy za nie abonamentu, za radio w samochodzie musimy zapłacić. Uwaga! Jeśli auto należy do firmy lub jest źródłem zarobku np. jako taksówka, za radioodbiornik w każdym pojeździe firmowym trzeba płacić oddzielny abonament, a taksówkarz za swój. Roczny abonament za korzystanie z radia to 58,20 zł.

Chcę kupić Audi 80 TDI o przebiegu 270 tys. km. Czy silnik takiego samochodu jeszcze długo wytrzyma? Na ile obliczona jest trwałość jednostki 1.9 TDI?

Z prawie 100-procentową pewnością można przyjąć, że samochód tej marki ma nie 270, lecz bliżej 400 tys. km rzeczywistego przebiegu. Jeżeli chodzi o trwałość jednostki napędowej, to zależy ona oczywiście od warunków, w jakich auto jest użytkowane, a także od dbałości właściciela, ale można przyjąć, że nie powinna ona być mniejsza niż pół miliona kilometrów.

Nie tak dawno jeden z polskich producentów tarcz hamulcowych wprowadził do sprzedaży nawiercane tarcze, określane jako sportowe. Czy warto je stosować i czy można się spodziewać poprawy hamowania?

W układzie hamulcowym jest zbyt dużo czynników wpływających na skuteczność, by stwierdzić, że jedynie dzięki zastosowaniu takich tarcz hamowanie ulegnie poprawie. Jeśli patrzymy na sprawę z punktu widzenia kierowcy, który zwyczajnie dojeżdża do pracy, poprawa nie będzie odczuwalna. Takie modyfikacje przynoszą efekt dopiero podczas jazdy sportowej, kiedy układ hamulcowy zaczyna się mocno nagrzewać. Uwaga! Wentylowane tarcze skracają żywotność klocków!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas