Elektryczne porsche 911!

Wiele wskazuje na to, że jesteśmy świadkami poważnej rewolucji w motoryzacji.

Coraz bardziej prawdopodobne wydaje się rychłe odejście od samochodów napędzanych paliwami kopalnianymi. Powodów jest wiele. Najważniejsze to olbrzymie wahania cen ropy naftowej oraz - przede wszystkim - ekologia.

Co prawda, producenci robią co mogą, by silniki spalinowe były bardziej przyjazne środowisku, jednak coraz bardziej zbliżają się do ich granicy technologicznej.

Dlatego równocześnie poszukuje się alternatywnych źródeł zasilania. Pojazdy hybrydowe już są w produkcji, coraz śmielej mówi się o zasilaniu wodorowym lub elektrycznym.

I właśnie ten ostatni sposób zastosowano w pojeździe przygotowanym przez niemiecką firmę tuningową RUF. Nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie chodziło o... porsche 911. Powiedzmy wprost: elektryczne porsche 911!

Reklama

Samochód jest napędzany trójfazowym silnikiem prądu zmiennego, który oferuje 150 kW (czyli 204 KM) mocy i aż 650 Nm momentu obrotowego. Co charakterystyczne dla jednostek elektrycznych moment obrotowy jest niezmienny niezależnie od obrotów. To wystarczy, by e-porsche przyspieszało do 100 km/h w mniej niż 7 sekund i osiągało prędkość maksymalną 225 km/h.

Warto zwrócić uwagę, że silniki spalinowe w porównaniu do elektrycznych są bardzo mało efektywne. W nowoczesnym silniku benzynowym około 75 procent energii tracone jest na ogrzanie silnika i płynu chłodniczego oraz spalin, a tylko 25-30 procent służy do napędzania auta. Nieco lepiej jest w wypadku diesla, gdzie przepada około 60-65 procent energii (stąd niższe zużycie paliwa jednostek wysokoprężnych). Natomiast w wypadku silników elektrycznych aż 80 procent energii jest efektywnie wykorzystywana.

Silnik elektryczny zastosowany w porsche ma tylko 24 cm długości i 40 cm średnicy ważąc 91 kg. Dzięki kompaktowym rozmiarom nie było problemu z wygospodarowaniem miejsca na baterie. Zastosowano akumulatory litowo-jonowe, których czas ładowania wynosi 10 godzin, a żywotność to 3000 cyklów ładowania (przy codziennym ładowaniu, baterie wystarczą na około 8 lat eksploatacji samochodu). Cały układ baterii składa się z 96 cel, z których każda waży 5.6 kg i ma pojemność 160 Ah. W sumie masa akumulatorów wynosi ponad pół tony (550 kg), podczas gdy cały pojazd waży 1910 kg.

Pełne akumulatory pozwalają na przejechanie niespełna 300 km.

Co ciekawe, z wyglądu pojazd nie różni się od klasycznej 911 997. Tyle, że próżno będzie nasłuchiwać charakterystycznego dźwięku sześciocylindrowego boksera...

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: procent | elektryczne | porsche | Porsche 911
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy