Beskid przypomina Twingo
Atrakcją Dnia Nauki przygotowanego przez Politechnikę Opolską był prototyp polskiego samochodu Beskid. Zdaniem adiunkta w Zakładzie Samochodów opolskiej politechniki dr. inż. Wacława Hepnera, to jedyny w pełni sprawny i jeżdżący egzemplarz w Polsce.
Beskid o numerze seryjnym 5 ma silnik Fiata Bis, rozwija prędkość do 125 km/h i pali od 2,6 do 4,5 litra benzyny.
Kiedy jechałem z Krakowa do Opola zatankowałem za 20 zł, i jestem pewny, że na tym paliwie jeszcze bym tam wrócił (z Krakowa do Opola jest około 200 km) - mówił naukowiec i pasjonat motoryzacji. Bak o pojemności 40 litrów pozwala na przejechanie Beskidem około 1000 km bez tankowania.
Konstrukcja samochodu pochodzi z lat 80. Zaprojektował go inż. Wiesław Wiatrak. Beskid miał być "lepszym i nowocześniejszym maluchem", auto nigdy jednak nie weszło do produkcji.
Opolski 20-letni egzemplarz przypomina model Twingo koncernu Renault. "To pokrewieństwo nie dziwi, Francuzi mieli dostęp do dokumentacji technicznej Beskida, a Twingo pojawiło się na rynku w kilka dni po wygaśnięciu zastrzeżeń patentowych do polskiej konstrukcji" - powiedział naukowiec.
TUTAJ pisaliśmy już o podobieństwach tych samochodów. Znajdziesz też tam zdjęcia Beskida.