Astra czy focus?

Walka o klienta na rynku samochodowym trwa. Ilość oferowanych dzisiaj aut w komisach, na giełdach czy ogłoszeniach dość poważnie narusza proporcje między podażą a popytem (na niekorzyść tej pierwszej).

Szczególnie ostra rywalizacja ma miejsce wśród przedstawicieli najpopularniejszej klasy, jaką niewątpliwie jest segment C. Badania dowodzą, że aż 40 procent kupowanych dzisiaj aut z tzw. drugiej ręki to pojazdy niższej klasy średniej.

Spośród wielu konstrukcji, jakie funkcjonują w ofercie rynkowej wśród pojazdów używanych, na szczególną uwagę zasługują: opel astra II oraz ford focus.

Oba samochody to wiodące konstrukcje segmentu C - zaprojektowano je i wykonano z niezwykłą starannością. Zarówno astra, jak i focus to pojazdy wciąż w miarę nowoczesne, wykorzystujące wszystkie współczesne onegdaj osiągnięcia techniki motoryzacyjnej, choć oczywiście oba auta mają już następców.

Na początek o karoserii. Opel przejawia w tym względzie zamiłowanie do tradycji. Linia stylizacyjna astry II, choć nie pozbawiona pewnej agresji, wyraźnie optuje za harmonią. Focus wręcz przeciwnie. Dominacja trójkątnych form występujących praktycznie wszędzie nadaje nadwoziu niepowtarzalny, a zarazem odrobinę niepokojący charakter. To, który samochód spodoba się bardziej, zależy jednak od indywidualnych gustów i preferencji, dlatego kwestie estetyczne pozostawmy bez komentarza.

Reklama

Wiele ważniejsze w porównaniu obu aut okażą się zapewne parametry nadwozi. I tak astra II to bryła o wymiarach: 4111 x 1709 x 1431 mm i wadze 1070 kilogramów, zaś focus o wymiarach: 4178 x 1702 x 1481 mm i wadze 1190 kg.

Bardzo zbliżoną pojemność posiadają bagażniki obu aut, przy czym niewielką przewagę w standardzie wykazuje opel, zaś po rozłożeniu oparć tylnej kanapy ford.

Elementy nadwozia tak astry, jak i focusa wykonane z blach odpornych na korozję (12 lat gwarancji na perforację) po mistrzowsku przylegają do siebie, bowiem o perfekcji montażu decyduje precyzyjny komputer.

Wnętrza pojazdów to kontynuacja idei przyświecających stylistom nadwozi. W astrze znajdziemy nieźle "skrojoną", czytelną, ale pozbawioną życia tablicę przyrządów. Niczego w niej nie brakuje, ale tchnie ona niemieckim chłodem i precyzją.

Focus, wierny swojej zewnętrznej kanciastości, proponuje równie funkcjonalną, ale pełną polotu i ciekawych pomysłów deskę rozdzielczą. Oba kokpity obszerne i wygodne zapewniają nie tylko komfort, ale także duże bezpieczeństwo podróży. W seryjnym wyposażeniu astry znajdziemy wszystkie dostępne współcześnie rodzaje poduszek powietrznych, regulowane wygodne fotele, zagłówki, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (z przodu i z tyłu), chowane pedały (zabezpieczenie nóg kierowcy w razie ewentualnej kolizji), wspomaganie układu kierowniczego, filtr przeciwpyłkowy, podnoszone elektrycznie szyby oraz bogato wyposażony wyświetlacz.

O komforcie jazdy w astrze i focusie decyduje w dużej mierze solidność zawieszeń. I w tym przypadku Opel zdecydował się na tradycyjne (co nie oznacza, że, złe) rozwiązania w postaci wahaczy poprzecznych, stabilizatorów i amortyzatorów z przodu oraz wahaczy wleczonych, sprężyn śrubowych i amortyzatorów z tyłu.

Ford wybrał, wydaje się, nieco ciekawszych patentów, bowiem zastosował z tyłu nowatorską oś wielowahaczową amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe i stabilizator, zaś z przodu kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe i stabilizator. W opinii fachowców, oba samochody zachowują się lepiej niż dobrze, ale zawieszenie forda, nieco bardziej sztywne, a przez to i twardsze pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów.

Na korzyść brytyjskiego produktu przemawia także szerokość rozstawu osi, który w przypadku focusa wynosi 2615 mm, zaś w przypadku astry 2614 mm. Pod względem ilości silników astra nieznacznie wyprzedza focusa, ma bowiem do dyspozycji aż siedem jednostek napędowych (przy pięciu forda). Są to silniki o pojemności: 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz diesle: 1.7 TD i 2.0 Dl 16V. Ponieważ motor 1.6 16V uznaliśmy za standardowy, podajemy jego parametry. Z pojemności 1598 cm sześc., czterech cylindrów i szesnastu zaworów jednostka astry osiąga maksymalną moc 100 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3600 obr./min., od O do stu przyspiesza W 11,5 sekundy, rozpędza się do szybkości 188 km/ godz. oraz zużywa średnio 7,4 litra benzyny na sto.

Focus proponuje pięć jednostek napędowych o pojemności: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz 1.8 Dl.

Aby porównanie silnika forda z silnikiem astry wypadło wiarygodnie, podajemy parametry jednostki o pojemności 1.6. Jest to motor o czterech cylindrach, szesnastu zaworach, pojemności 1596 cm sześc, mocy maksymalnej 100 KM przy 6000 obr./min., maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszeniu od O do stu w ciągu 11 sekund, szybkości maksymalnej 188 km/godz. oraz średnim zużyciu paliwa 8,7 litra na setkę.

Zarówno opel astra, jak i ford focus mogą występować na rynku wtórnym w wielu wersjach. Są to oczywiście pojazdy trzy- i pięciodrzwiowe oraz sedan i kombi. W przypadku forda także mamy do czynienia z nadwoziami trzy- oraz pięciodrzwiowymi, oraz z wersjami sedan i wagon.

Który samochód uważasz za lepszy? Focusa czy astrę?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pojazdy | Ford | Opel | Astra
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy