25 lat Audi V8

Blisko ćwierć wieku temu zadebiutowała pierwsza limuzyna Audi - V8. Model ten nie odniósł co prawda rynkowego sukcesu, ale zapoczątkował błyskotliwą karierę czterech pierścieni w klasie premium.

V8 to pierwsze Audi z napędem quattro i automatyczną skrzynią.
V8 to pierwsze Audi z napędem quattro i automatyczną skrzynią.Audi

Zaprezentowane jesienią 1988 roku V8 było pierwszym Audi napędzanym widlastą "ósemką". I choć (za) bardzo przypominał mniejsze modele 100 i 200, oferował wszystko, czego oczekiwali nabywcy limuzyn premium. Lista wyposażenia obejmowała m.in.: pamięć ustawień foteli i lusterek, podgrzewane zamki drzwi oraz poduszki powietrzne. Początkowo do napędu limuzyny służył 3,6-litrowy silnik V8 o mocy 250 KM, będący w zasadzie połączeniem dwóch jednostek 1.8 z Golfa GTI. Do kompletu: 5-biegowa skrzynia ręczna lub 4-biegowy automat oraz coś, czego nie miała klasa S, ani seria 7, czyli stały napęd na obie osie (centralny dyferencjał typu Torsen lub z przekładnią planetarną i sprzęgłem wielotarczowym, zależnie od typu przekładni).

W 1990 roku do oferty dołączyła wersja przedłużona, a w 1992 roku mocniejszy, 280-konny wariant o pojemności 4,2 litra. Zasilane nim V8 w połączeniu z 6-biegową skrzynią ręczną osiągało "setkę" w 6,9 s i rozwijało prędkość maksymalną 249 km/h (w opcji oferowano także 4-stopniową przekładnię automatyczną).

Produkcję V8 zakończono po 5 latach, w listopadzie 1993 r. Mimo że ambicje Audi zakładały nawiązanie walki z Mercedesem klasy S (W126) i BMW serii 7 (E32), do klientów trafiło zaledwie 21 tys. egzemplarzy modelu. Dla porównania, w latach 1979-1991 Mercedes sprzedał 818 tys. sztuk W126, a BMW E32 od 1986 do 1994 roku znalazło ponad 311 tys. nabywców. W uzyskaniu lepszego wyniku przeszkodziła m.in. ograniczona oferta silników, podobieństwo do tańszych modeli, a także braki w pozycji rynkowej - zwłaszcza na rynku USA. Dopiero następca, czyli model A8 z seryjnym napędem na przednią oś i dieslami w ofercie, zapewnił Audi sukces. To V8 przypisuje się jednak przetarcie szlaków i rozpoczęcie budowy nowego wizerunku marki spod znaku czterech pierścieni jako producenta aut premium.

Audi V8 (1988)

Audi V8 (1988)

Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi
Audi V8 (1988)Audi

Z okazji jubileuszu Audi zaprezentuje cztery egzemplarze V8 podczas Techno Classica - największej na świecie wystawie oldtimerów (10-14 kwietnia br.). Obok modelu z początku produkcji pojawi się przedłużana wersja V8 L, odmiana Avant, zbudowana na bazie 200 Avant, oraz wariant wyścigowy z silnikiem o mocy 462 KM. Warto wspomnieć, że Hans-Joachim Stuck za kierownicą modelu zdobył w 1990 roku mistrzostwo serii wyścigów turystycznych DTM.

Audi V8 L (1990)Audi

Na stoisku oznaczonym czterema pierścieniami będzie można również obejrzeć przedwojennego Horcha 830 z jednostką V8.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas