Volvo FH

Wprowadzając przed rokiem nową rodzinę ciężarówek FM Volvo zmodernizowało jednocześnie ciężarówkę FH, której wyprodukowało już 140 tys. egzemplarzy w ciągu blisko 6 lat od premiery. Najpierw unowocześniono silniki a po kilku miesiącach podwozie. I tak poprawiony pojazd wybrany został niedawno "Ciężarówką roku 2000".

Volvo FH
Volvo FHINTERIA.PL

Bez różnic

Mocniejszy D7C...

Nowy silnik D7C (stosowany głownie do FM) jest rozwinięciem starego silnika 6,7 l. Wprowadzono w nim szereg ulepszeń zmniejszających tarcie wewnętrzne. Jednostka 7,3 l oferuje moc 250 lub 290 KM i korzystniejszy moment niż w starym silniku. Technika rozrządu jest dwuzaworowa , ale silnik ma elektronicznie sterowany wtrysk paliwa i nadzór pracy silnika, dysponuje też hamulcem silnikowym i przystawką odbioru mocy. Nowy jest blok, wał rozrządu, wał korbowy tłoki, pierścienie, tuleje cylindrów układ smarowania ciśnieniowego, przekładnia zębata. Wyższe jest ciśnienie sprężania i wtrysku, mniejsze zużycia paliwa i niższy hałas. Silnik 9,6 l daje moc 320 i 360 KM.

... i zmodyfikowany D12C

Natomiast D12C to zmodyfikowana wersja jednostki napędzającej przez kilka lat rodzinę FH. Ten 24 zaworowy motor z elektronicznie sterowanym oddzielnym dla każdego cylindra wtryskiem może mieć moc 340, 380 i 420 KM. I tu wprowadzono innowacje. Praca silnika w całości sterowana i kontrolowana jest przez elektroniczny moduł komunikujący się z pozostałymi elektronicznie sterowanymi podzespołami za pośrednictwem jednolitej sieci przysyłania danych. Ta generacja silnika D12 ma być oszczędniejsza w zużyciu paliwa choć Szwedzi nie określają o ile, twierdząc tylko że różnica będzie zauważalna przez kierowców. D12C ma teraz dodatkowo wersję 460 konną o maksymalnym momencie 2200 Nm przewidzianą jednak dla ciągników FH pracujących w trudnych warunkach. Cała gama D12C ma zwiększone, zależnie od eksploatacji, do 75 tys. km przebiegi międzyserwisowe, nową, inaczej zamontowaną głowicę, nowy blok o wzmocnionej sztywności, nowe tłoki, inaczej zbudowane dla słabszych wersji 340 i 380 KM (aluminium) a inaczej dla mocniejszych. Wał rozrządu ma teraz układ tłumienia drgań, a kanały dolotowe wykonano wg nowego projektu

Oszczędzanie kierowcy

Kolejna nowość to skrzynia biegów VT2014, jedna z 7 manualnych oferowanych dla FM . Dzięki wykorzystaniu ruchu elementów wewnętrznych zredukowano o połowę siłę, której używa kierowca do zmiany biegów. Obliczono że dziennie pozwala to kierowcy zaoszczędzić pracę równoważną przeniesieniu 750 kg. Dla mocniejszych silników zbudowano także nowy typ sprzęgła w którym dzięki lepszemu wspomaganiu opór stawiany przez pedał został zmniejszony o 30 procent

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas