Volvo FH

Wprowadzając przed rokiem nową rodzinę ciężarówek FM Volvo zmodernizowało jednocześnie ciężarówkę FH, której wyprodukowało już 140 tys. egzemplarzy w ciągu blisko 6 lat od premiery. Najpierw unowocześniono silniki a po kilku miesiącach podwozie. I tak poprawiony pojazd wybrany został niedawno "Ciężarówką roku 2000".


Bez różnic


Różnic między kabinami volvo FM i FH praktycznie nie ma, poza ich wysokością i nowymi białymi kierunkowskazami. A nowe FH, po przejechaniu 20 mld km, dostało poza nowymi fotelami, nową kierownicą z materiału odkształcalnego, także część kokpitu z nowych niegroźnych dla nóg kierowcy materiałów, oraz zmieniony zestaw wskaźników. Poprawka nie jest jednak łatwo zauważalna, gdyż po lewej stronie panelu wskaźników umieszczono średniej wielkości wyświetlacz (DIP) podający informacje o stanie pojazdu i pracy poszczególnych podzespołów.

Reklama


Mocniejszy D7C...

Nowy silnik D7C (stosowany głownie do FM) jest rozwinięciem starego silnika 6,7 l. Wprowadzono w nim szereg ulepszeń zmniejszających tarcie wewnętrzne. Jednostka 7,3 l oferuje moc 250 lub 290 KM i korzystniejszy moment niż w starym silniku. Technika rozrządu jest dwuzaworowa , ale silnik ma elektronicznie sterowany wtrysk paliwa i nadzór pracy silnika, dysponuje też hamulcem silnikowym i przystawką odbioru mocy. Nowy jest blok, wał rozrządu, wał korbowy tłoki, pierścienie, tuleje cylindrów układ smarowania ciśnieniowego, przekładnia zębata. Wyższe jest ciśnienie sprężania i wtrysku, mniejsze zużycia paliwa i niższy hałas. Silnik 9,6 l daje moc 320 i 360 KM.


... i zmodyfikowany D12C

Natomiast D12C to zmodyfikowana wersja jednostki napędzającej przez kilka lat rodzinę FH. Ten 24 zaworowy motor z elektronicznie sterowanym oddzielnym dla każdego cylindra wtryskiem może mieć moc 340, 380 i 420 KM. I tu wprowadzono innowacje. Praca silnika w całości sterowana i kontrolowana jest przez elektroniczny moduł komunikujący się z pozostałymi elektronicznie sterowanymi podzespołami za pośrednictwem jednolitej sieci przysyłania danych. Ta generacja silnika D12 ma być oszczędniejsza w zużyciu paliwa choć Szwedzi nie określają o ile, twierdząc tylko że różnica będzie zauważalna przez kierowców. D12C ma teraz dodatkowo wersję 460 konną o maksymalnym momencie 2200 Nm przewidzianą jednak dla ciągników FH pracujących w trudnych warunkach. Cała gama D12C ma zwiększone, zależnie od eksploatacji, do 75 tys. km przebiegi międzyserwisowe, nową, inaczej zamontowaną głowicę, nowy blok o wzmocnionej sztywności, nowe tłoki, inaczej zbudowane dla słabszych wersji 340 i 380 KM (aluminium) a inaczej dla mocniejszych. Wał rozrządu ma teraz układ tłumienia drgań, a kanały dolotowe wykonano wg nowego projektu


Oszczędzanie kierowcy

Kolejna nowość to skrzynia biegów VT2014, jedna z 7 manualnych oferowanych dla FM . Dzięki wykorzystaniu ruchu elementów wewnętrznych zredukowano o połowę siłę, której używa kierowca do zmiany biegów. Obliczono że dziennie pozwala to kierowcy zaoszczędzić pracę równoważną przeniesieniu 750 kg. Dla mocniejszych silników zbudowano także nowy typ sprzęgła w którym dzięki lepszemu wspomaganiu opór stawiany przez pedał został zmniejszony o 30 procent

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: paliwa | kierowcy | silnik | Volvo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy