Strajk rolników przyniósł efekt. "Nie" dla unijnego prawa jazdy na traktor

Protest rolników zdaje się przynosić efekty. Parlament Europejski przegłosował projekt nowej dyrektywy dotyczącej praw jazdy. Zrezygnowano nie tylko z budzącego skrajne emocje pomysłu Zielonych, którzy chcieli wysyłać kierowców w wieku powyżej 70 lat na przymusowe badania lekarskie. Ostatecznie przepadł też pomysł ujednolicenia przepisów dotyczących praw jazdy na ciągniki rolnicze.

Pierwotny projekt zakładał ujednolicenie europejskich przepisów dotyczących praw jazdy kategorii T. Jego autorzy chcieli, by uprawnienia dotyczące korzystania z tego rodzaju sprzętu podzielone zostały na osiem kategorii! Ostatecznie, w toku debaty nad nową dyrektywą, pomysł wprowadzenia europejskiego prawa jazdy na ciągniki rolnicze trafił jednak do kosza.

Protest rolników przynosi efekty. "Nie" dla unijnego prawa jazdy na traktory

Duża cześć eurodeputowanych nie kryła, że dalsze procedowanie propozycji dotyczących prawa jazdy "na traktory", w momencie, gdy w całej Wspólnocie trwają strajki rolników, protestujących przeciwko unijnej biurokracji, byłoby - łagodnie rzecz ujmując "nie na miejscu". Wśród argumentów padały m.in. te o "oderwaniu UE od oczekiwań obywateli". W liście otwartym swój głośny sprzeciw wobec planowanych przepisów zgłosiła m.in. francuska Partia Komunistyczna (PCF). W dokumencie czytamy np., że:

Prawo jazdy na traktory to pomysł rolników

Reklama

Co ciekawe, poprawka wprowadzająca aż osiem kategorii praw jazdy dla pojazdów rolniczych pierwotnie wyszła od Europejskiej Partii Ludowej (PPE). Złożono ją w związku z postulatami reprezentującego rolników stowarzyszenia CEETTAR (European Confederation of Agricultural, Rural and Forestry Contractors).

Od kilku lat organizacja zwracała uwagę, że aktualnie nie ma unijnego prawa jazdy na ciągniki czy maszyny samojezdne, chociaż te są zharmonizowane z przepisami UE. CEETTAR chciała m.in. ujednolicenia przepisów dotyczących minimalnego wieku pozwalającego starać się o prawo jazdy kategorii T czy ograniczeń prędkości dla tego rodzaju pojazdów.

Przykładowo, w większości krajów UE - w tym w Polsce - o prawo jazdy kategorii T starać się można w wieku 16 lat, w Szwecji w wieku 15 lat a np. w Szwajcarii - 14 lat. Krajowe przepisy nie są zharmonizowane i zawierają całą masę dodatkowych obostrzeń i włączeń. Zdaniem CETTAR skutkuje to nierównościami na rynku pracy, bo branża często korzysta z zagranicznych pracowników sezonowych. 

Posłowie wystraszyli się strajku rolników. Prawo jazdy na traktory zostanie po staremu

Ostatecznie, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przed wtorkowym głosowaniem dotyczącym przyszłości projektu zgłoszono poprawkę, w myśl której z ciągniki i maszyny rolnicze będą wyłączone z nowej dyrektywy dotyczącej praw jazdy.
Chociaż inicjatywa dotycząca wprowadzenia unijnych praw jazdy na ciągniki rolnicze wyszła od samych rolników, warto zauważyć, że podnoszone w toku dyskusji argumenty o niepotrzebnym komplikowaniu przepisów nie były żadną przesadą. Pierwotna propozycja CEETTAR zakładała nie 8 lecz 2 kategorie unijnych praw jazdy - T1 (z ograniczeniem do 16 ton) i "pełne" T bez ograniczenia tonażowego.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy