Przepisy pozwalają na więcej, ale tir-y nadal 16 metrowe
Gdy Komisja Europejska zmieniła przepisy o wymiarach ciężarówek, pojawiły się opinie, że wkrótce zobaczymy na drogach tiry dłuższe o 70 cm, czyli takie z nieco większymi kabinami.
Tymczasem pierwsza nowa ciężarówka zbudowana pod nowymi rygorami, holenderski DAF, wcale nie wygląda inaczej niż tysiące innych ciężarówek.
Najnowsza kabina firmy z Eindhoven jest co prawda potężna bo ma 12,5 m sześć., ale jest wydłużona z przodu o zaledwie 16 cm, a z tyłu o 33 cm. Teoretycznie, zgodnie z nowymi przepisami, można było więcej, ale DAF wyliczył, że to po prostu nie opłaca się. Bo nawet przy takich ograniczonych zmianach zysk na aerodynamice daje obniżkę zużycia paliwa o 6,3 procent.
Zatem wszyscy ci, którzy obawiali się, że do Europy przemycone zostaną długie, amerykańskie ciągniki, mogą spać spokojnie. Na razie nic na to nie wskazuje.
Holendrzy z DAF zbudowali właściwie trzy różne kabiny i ta największa oferuje niespotykane dotąd luksusy: bardzo szerokie łóżko, a przy obrotowych fotelach rodzaj małego salonu na symbolicznie niskiej komorze silnika.
Szczegóły TUTAJ.
.