Pakiet mobilności 2022. Od dziś nowe przepisy dla kierowców i przewoźników
2 lutego w ramach Pakietu mobilności 2022 weszły w życie nowe przepisy dla kierowców ciężarówek i przewoźników. Zmiany dotyczą delegowania pracowników oraz zgłaszania ich poprzez system IMI. Do tego dochodzi obowiązek wpisu kraju w tachografie przy każdorazowym przekroczeniu granicy EU.
Obowiązujące od 2 lutego nowe unijne regulacje likwidują podróże służbowe z delegacjami i ryczałtami dla kierowców ciężarówek. Zamiast tego są oni pracownikami delegowanymi i powinni otrzymywać wynagrodzenie adekwatne do kraju, w którym akurat pracują.
Aby umożliwić działanie nowym unijnym przepisom oraz ułatwić kontrole poszczególnym służbom, również od 2 lutego konieczne jest wysłanie deklaracji delegowania poprzez unijny system IMI (ang. Internal Market Information).
Cyfrowa platforma wymaga nie tylko zarejestrowania profilu każdego z kierowców jeżdżących "na międzynarodówce" wraz z numerami ich praw jazdy, ale też podanie np. numerów rejestracyjnych pojazdów, co przy flocie liczącej kilkaset zestawów może być problematyczne. Pocieszeniem jest to, że system IMI będzie automatycznie tłumaczył podane dane na język służb kontrolnych, gdzie kierowca został delegowany.
Kolejną nowością, która obliguje od 2 lutego przewoźników jest obowiązek oznaczania w tachografie ciężarówki czy ciągnika siodłowego symbolu kraju przy każdym przekroczeniu granicy Unii Europejskiej.
Oznacza to, że od dzisiaj kierowca musi w najbliższym możliwym miejscu zatrzymać się i dokonać wpisu kraju zakończenia oraz rozpoczęcia. Przykładowo kierowca regularnie jeżdżący w tzw. "kółku" pomiędzy Polską a magazynem w Niemczech musi dokonać zmiany symbolu z PL na DE a wracając z Niemiec do Polski powinien ponownie oznaczyć w tachografie zmianę - z DE na PL. Nawet jeżeli w ciągu doby takich kursów będzie miał 3, to za każdym razem musi się zatrzymać i dokonać zmiany kraju w urządzeniu rejestrującym jego czas pracy.
Wpisy w tachografie mają związek nie tylko z delegowaniem pracownika, gdyż służby kontrolne mogą sprawdzić czy przewoźnik wysłał formularz zgłoszeniowy poprzez platformę IMI. Jest to także sposób na weryfikację poprawności stosowania nowych zasad kabotażu, które wchodzą w życie już niebawem, bo od 21 lutego 2022 roku.
***