Stoewer Greif Junior. Znaleziony w stodole, jedyny na świecie!

Zabytkowy kabriolet Stoewer Greif Junior będzie można oglądać niebawem na wystawie w muzeum w Kamieniu Pomorskim (Zachodniopomorskie). - To jedyny taki pojazd na świecie - powiedział właściciel auta wyprodukowanego w Szczecinie w 1936 r.

Stoewer Greif Junior w stanie oryginalnym
Stoewer Greif Junior w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP

Na początku grudnia kabriolet Stoewer Greif Junior będzie pokazywany na wystawie w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej - powiedział  dyrektor placówki Grzegorz Kurka. Oprócz samego auta, pojawią się także informacje o tym konkretnym egzemplarzu i o samej fabryce Stoewera, która je wyprodukowała - dodał Kurka.

- Auto jest w stu procentach oryginalne i jak na swój wiek jest w bardzo dobrej kondycji - powiedział właściciel samochodu i kolekcjoner zabytkowych pojazdów Marek Adamczak. - Silnik się obraca, co graniczy niemal z cudem; gdyby podłączyć akumulator prawdopodobnie odpaliłby. Sama karoseria przetrwała także w bardzo dobrym stanie - dodał.

- Z moich informacji wynika, że wyprodukowany w 1936 r. kabriolet Stoewer Greif Junior jest obecnie jedynym egzemplarzem na świecie. Tego typu modeli powstało w szczecińskiej fabryce Stoewera bardzo niewiele - powiedział Adamczak.

Kolekcjoner kupił auto w okolicach Warszawy. - Samochód przestał w stodole kilkadziesiąt lat. Odkryto go przypadkowo podczas wyburzania dawnych zabudowań gospodarczych - dodał Adamczak.

Stoewer Greif Junior Cabrio

Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP
Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP
Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP
Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP
Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP
Stoewer Greif Junior Cabrio. Jedyny taki pojazd na świecie, w stanie oryginalnymMarcin BieleckiPAP

Właściciel planuje poddać kabriolet kompleksowej renowacji. Jak zapewnił, po niej auto będzie wyglądało jakby właśnie wyszło z fabryki.

Fabryka Stoewera powstała w Szczecinie połowie XIX w. i początkowo produkowała rowery, maszyny do szycia i pisania. Później zaczęto tam produkować samochody osobowe, w tym kabriolety, limuzyny, auta sportowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy, również piętrowe omnibusy dla londyńskiej komunikacji miejskiej. Większość z nich była przeznaczona na eksport.

W 1930 r. Stoewer opracował model V5, uznany za pierwsze seryjnie produkowane niemieckie auto z napędem na przednie koła.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas