Pierwszy kompakt z małym dieslem i napędem na przód? Nie, to nie Golf!
Mija właśnie równe pół wieku od czasu, gdy na drogach pojawił się samochód, który rozpoczął marsz Peugeota po tytuł jednego z czołowych producentów zwinnych pojazdów popularnych.
23 kwietnia 1965 roku francuska marka zaprezentowała światu protoplastę późniejszych aut z popularnej serii "dwieście" - model 204.
Chociaż w historii motoryzacji złotymi zgłoskami zapisał się zwłaszcza następca - kultowy dziś Peugeot 205 - to właśnie "dwieścieczwórka" położyła podwaliny pod późniejszy sukces. Samochód charakteryzował się kilkoma rewolucyjnymi jak na owe czasy rozwiązaniami, które na dobre przyjęły się w późniejszych modelach marki.
Konstruując model 204 inżynierowie zdecydowali się na nietypowe rozwiązanie - stworzenia gotowego "modułu" napędowego. W efekcie powstał niewielki, rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 l, który sprzęgany był ze skrzynią biegów i dyferencjałem montowanym bezpośrednio pod nim. Francuzom udało się uzyskać kompaktowe wymiary całego zespołu, co pozwoliło na zamontowanie go nad przednią osią. Model 204 stał się tym samym pierwszym w historii Peugeotem z napędem przednich kół!
Sam silnik miał pojedynczy, montowany w głowicy, wałek rozrządu i w większości wykonany był z formowanego ciśnieniowo aluminium. Do innych, nietypowych jak na ówczesne czasy rozwiązań należało m.in. zastosowanie tarczowych hamulców z przodu i niezależnego zawieszenia każdego z kół. W 1968 roku w ofercie pojawiła się też wysokoprężna jednostka o pojemności 1255 cm3. Był to wówczas najmniejszy silnik o zapłonie samoczynnym montowany w samochodzie produkcyjnym! Warto przypomnieć, że były to czasy, w których na popularne auto napędzane silnikiem Diesla spoglądano podobnie, jak - jeszcze dekadę temu - na samochody z napędem hybrydowym.
Peugeota 204 śmiało przedstawiać można również, jako francuskiego prekursora aut klasy kompakt. Wprawdzie zaprojektowane przez Pininfarinę nadwozie wpisywało się w sylwetkę klasycznego sedana, ale jego długość mierzyła niespełna 4 m. Mimo tego, dzięki napędowi na przednią oś i rozstawionymi w narożnikach karoserii kołami, auto mogło się pochwalić niezwykle przestronną kabiną.
Model 204 przetrwał w ofercie Peugeota do 1976 roku. W latach 1969 i 1971 samochód był najlepiej sprzedającym się modelem osobowym we Francji (i pierwszym Peugeotem, któremu udało się tego dokonać).
Bezpośrednio po zakończeniu produkcji Peugeot 204 nie doczekał się następcy. Na jego spadkobiercę - model 205 - przyszło nam czekać do 1983 roku. Nowe auto z nawiązką odrobiło jednak kilkuletnią nieobecność Francuzów w kreującym się właśnie segmencie B znajdując przeszło 5,3 mln nabywców...
Paweł Rygas