Minister nie pozostawia złudzeń. Żółte tablice przestaną się opłacać?

Ministerstwo kultury nie pozostawia złudzeń. Nowa definicja pojazdu zabytkowego to tyko kwestia czasu
Ministerstwo kultury nie pozostawia złudzeń. Nowa definicja pojazdu zabytkowego to tyko kwestia czasuDaniel Sloboda/KFPAgencja SE/East News

Co dalej z nowymi badaniami technicznymi pojazdów? Kierowców ratują wybory

Nie tylko nowe przeglądy. Szykuje się rewolucja w "żółtych blachach"

Zabytki z przeglądami, OC i podatkiem drogowym

  • płacenia ubezpieczenia OC (ciągłość polisy),
  • opłacenia podatku od środków transportu (w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony).

Koniec z "dziurą" w przepisach. 25 lat już nie przejdzie

  1. być wpisany, na podstawie odrębnych przepisów, do inwentarza muzealiów albo do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków,
  2. mieć co najmniej 30 lat,
  3. jego typ nie jest już produkowany,
  4. nie dokonano w nim zasadniczych zmian konstrukcyjnych.
Dokumentem potwierdzającym spełnienie warunków, o których mowa w art. 2 pkt 39 lit. b-d, jest pisemna opinia rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a.

30 lat to minimum? Minister kultury nie pozostawia złudzeń

Istotą zmiany definicji pojazdu zabytkowego jest dostosowanie przepisów krajowych do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE - tłumaczy minister
  1. został wyprodukowany lub zarejestrowany po raz pierwszy co najmniej 30 lat temu,
  2. jego określony typ, zdefiniowany w odnośnym prawie unijnym lub krajowym, nie jest już produkowany,
  3. jest zachowany i utrzymany w swoim pierwotnym stanie historycznym i nie dokonano w nim żadnych zasadniczych zmian właściwości technicznych jego głównych podzespołów.

Motoryzacyjny zabytek ma minimum 30 lat? Tego chce FIVA

Twarde "nie" ministerstwa kultury. Chodzi o walkę z drogową patologią

Auta, które w 2023 roku zarejestrujesz na żółte tablice

Nissan Terrano 2. Popularną niegdyś terenówkę, znaną też pod nazwą Nissan Mistral - wraz z zaprezentowanym w 1991 roku Oplem Fronterą (w rzeczywistości Isuzu Amigo/Rodeo) - uznać można za prekursorów europejskiej mody na pojazdy segmentu suv. W stosunku do Terrano pierwszej generacji czy Patrola auto zyskało zdecydowanie bardziej cywilizowane wyposażenie i dużo przyjemniejsze dla oka nadwozie. Technicznie pozostało jednak "twardą" terenówką - z ramą, reduktorem i dołączanym napędem przedniej osi. Bratem bliźniakiem Nissana Terrano 2 był Ford Maverick.
Nissan Terrano 2. Popularną niegdyś terenówkę, znaną też pod nazwą Nissan Mistral - wraz z zaprezentowanym w 1991 roku Oplem Fronterą (w rzeczywistości Isuzu Amigo/Rodeo) - uznać można za prekursorów europejskiej mody na pojazdy segmentu suv. W stosunku do Terrano pierwszej generacji czy Patrola auto zyskało zdecydowanie bardziej cywilizowane wyposażenie i dużo przyjemniejsze dla oka nadwozie. Technicznie pozostało jednak "twardą" terenówką - z ramą, reduktorem i dołączanym napędem przedniej osi. Bratem bliźniakiem Nissana Terrano 2 był Ford Maverick.
Pierwsza generacja Laguny zaliczyła swój debiut we wrześniu 1993 roku. Auto przez lata uchodziło za najładniejsze auto tego segmentu. Obok Mondeo było też jednym z hitów wśród tzw. składaków, gdy - omijając przepisy celne - używane samochody z zachodu trafiały na polski rynek "w częściach".
Pierwsza generacja Laguny zaliczyła swój debiut we wrześniu 1993 roku. Auto przez lata uchodziło za najładniejsze auto tego segmentu. Obok Mondeo było też jednym z hitów wśród tzw. składaków, gdy - omijając przepisy celne - używane samochody z zachodu trafiały na polski rynek "w częściach".
Jeep Grand Cherokee. Pierwsza generacja Grand Cherokee - typoszereg ZJ - zaprezentowana została pod koniec 1992 roku. Auto było jednym z twórców mody na "luksusowe" terenówki - samochód urzekał europejskich nabywców mocarnymi silnikami R6 i V8, bogatym wyposażeniem (klimatyzacja, skórzane, "kapitańskie" fotele) i - właśnie - dzielnością w terenie.
Jeep Grand Cherokee. Pierwsza generacja Grand Cherokee - typoszereg ZJ - zaprezentowana została pod koniec 1992 roku. Auto było jednym z twórców mody na "luksusowe" terenówki - samochód urzekał europejskich nabywców mocarnymi silnikami R6 i V8, bogatym wyposażeniem (klimatyzacja, skórzane, "kapitańskie" fotele) i - właśnie - dzielnością w terenie.
Kia Sportage. W momencie debiutu pierwszej generacji samochód był jeszcze pełnoprawną terenówką - z ramą nośną, reduktorem i dołączanym napędem kół przedniej osi. Pierwsza generacja nie stała się rynkowym przebojem, zasłynęła za to z ponadprzeciętnej wrażliwości na korzję.
Kia Sportage. W momencie debiutu pierwszej generacji samochód był jeszcze pełnoprawną terenówką - z ramą nośną, reduktorem i dołączanym napędem kół przedniej osi. Pierwsza generacja nie stała się rynkowym przebojem, zasłynęła za to z ponadprzeciętnej wrażliwości na korzję. .
BMW e36 Compact - "pierwszy w historii marki samochód kompaktowy" zadebiutował 1993 roku. Auto przetrwało w ofercie do 2000 roku.
BMW e36 Compact - "pierwszy w historii marki samochód kompaktowy" zadebiutował 1993 roku. Auto przetrwało w ofercie do 2000 roku..
Toyota Supra IV. Czwarta generacja Supry - typoszereg A80 - zadebiutowała pod koniec 1992 roku ale oficjalna produkcja kultowego modelu rozpoczęła się w kwietniu 1993 roku.
Toyota Supra IV. Czwarta generacja Supry - typoszereg A80 - zadebiutowała pod koniec 1992 roku ale oficjalna produkcja kultowego modelu rozpoczęła się w kwietniu 1993 roku. .
Fiat Punto zaliczyło rynkowy debiut w 1993 roku, jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Wyróżnikiem samochodu były pionowe tylne lampy, które zapoczątkowały modę na takie rozwiązanie stylistyczne wśród europejskich producentów.
Fiat Punto zaliczyło rynkowy debiut w 1993 roku, jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Wyróżnikiem samochodu były pionowe tylne lampy, które zapoczątkowały modę na takie rozwiązanie stylistyczne wśród europejskich producentów..
Polonez Caro MR'93 - tzw. "szerokie Caro" - z nowym wnętrzen, podszybiem, większym rozstawem kół i poprawionymi - przynajmniej w teorii - hamulcami. W rzeczywistości większość aut wyprodukowanych w 1993 roku miało jeszcze klasyczne "zwalniacze", czyli hamulce tarczowe na wszystkich kołach.
Polonez Caro MR'93 - tzw. "szerokie Caro" - z nowym wnętrzen, podszybiem, większym rozstawem kół i poprawionymi - przynajmniej w teorii - hamulcami. W rzeczywistości większość aut wyprodukowanych w 1993 roku miało jeszcze klasyczne "zwalniacze", czyli hamulce tarczowe na wszystkich kołach..
Porsche 911 typoszregu 993. Naszkicowane ręką Toni'ego Hatter'a auto trafiło na rynek w 1993 roku. Samochód, który nawiązywał wyglądem do legendarnego modelu Porsche 959, z miejsca stał się obiektem pożądania kierowców na całym świecie. I pozostał nim do dzisiaj.
Porsche 911 typoszregu 993. Naszkicowane ręką Toni'ego Hatter'a auto trafiło na rynek w 1993 roku. Samochód, który nawiązywał wyglądem do legendarnego modelu Porsche 959, z miejsca stał się obiektem pożądania kierowców na całym świecie. I pozostał nim do dzisiaj..
SsangYong Musso. W Polsce ten samochód znany jest głownie pod marką Daewoo ale pierwotnie, od 1993 roku, oferowany był nabywcom właśnie jako SsangYong. Powstał przy współpracy z Mercedesem - na wybranych rynkach wschodzących fabrycznie oferowano go nawet z trójramienną gwiazdą na masce.
SsangYong Musso. W Polsce ten samochód znany jest głownie pod marką Daewoo ale pierwotnie, od 1993 roku, oferowany był nabywcom właśnie jako SsangYong. Powstał przy współpracy z Mercedesem - na wybranych rynkach wschodzących fabrycznie oferowano go nawet z trójramienną gwiazdą na masce..
Subaru Impreza - pierwsza gerneracja oznaczona symbolem GC zaprezentowana została pod koniec 1992 roku. 1993 rok był pierwszym pełnym rokiem sprzedaży tego modelu, który na dobre zapisał się w historii sportów motorowych.
Subaru Impreza - pierwsza gerneracja oznaczona symbolem GC zaprezentowana została pod koniec 1992 roku. 1993 rok był pierwszym pełnym rokiem sprzedaży tego modelu, który na dobre zapisał się w historii sportów motorowych..
Fiat Coupe. Dziś mało kto pamięta, że stylowe auto bazujące na rozwiązaniach technicznych kompaktowego Fiata Tipo wyszło spod ręki Chrisa Bangle'a, który pracował wówczas dla Pininfariny.
Fiat Coupe. Dziś mało kto pamięta, że stylowe auto bazujące na rozwiązaniach technicznych kompaktowego Fiata Tipo wyszło spod ręki Chrisa Bangle'a, który pracował wówczas dla Pininfariny..
Opel Corsa B - pierwsza obła Corsa zadebiutowała w roku 1993. Z uwagi na trwałe jednostki napędowe i przystępne ceny zamienników samochód przez długie lata kreślił codzienny obraz polskich ulic. Mało kto wie, że w Argentynie ten model Opla produkowano aż do 2016 roku.
Opel Corsa B - pierwsza obła Corsa zadebiutowała w roku 1993. Z uwagi na trwałe jednostki napędowe i przystępne ceny zamienników samochód przez długie lata kreślił codzienny obraz polskich ulic. Mało kto wie, że w Argentynie ten model Opla produkowano aż do 2016 roku. .
Renault Twingo. Samochód zaprezentowano w 1992 roku na salonie w Paryżu. Pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w 1993 roku. Auto wyróżniało się m.in jednobryłowym nadwoziem i nietypowym, minimalistycznym, projektem wnętrza. Ten objawiał się chociażby brakiem klasycznych zegarów i nowatorskimi - jak na pierwszą połowę lat dziewięćdziesiątych - "smaczkami" pokroju jaskrawych pokręteł i przełączników.
Renault Twingo. Samochód zaprezentowano w 1992 roku na salonie w Paryżu. Pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w 1993 roku. Auto wyróżniało się m.in jednobryłowym nadwoziem i nietypowym, minimalistycznym, projektem wnętrza. Ten objawiał się chociażby brakiem klasycznych zegarów i nowatorskimi - jak na pierwszą połowę lat dziewięćdziesiątych - "smaczkami" pokroju jaskrawych pokręteł i przełączników. .
Peugeot 306. Następca popularnego na polskich drogach modelu 309 zadebiutował pod koniec 1992 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w roku 1993. Początkowo oferowano wyłącznie 3 i 5-drzwiowe hatchbacki. W 1994 ofertę uzupełnił sedan, a w 1997 roku - kombi. Auto cieszyło się w Polsce dużą popularnością również jako nowe. Wciąż można jeszcze kupić liczące ponad 20 lat egzemplarze z niewielkim przebiegiem, często od pierwszego lub drugiego właściciela.
Peugeot 306. Następca popularnego na polskich drogach modelu 309 zadebiutował pod koniec 1992 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do nabywców w roku 1993. Początkowo oferowano wyłącznie 3 i 5-drzwiowe hatchbacki. W 1994 ofertę uzupełnił sedan, a w 1997 roku - kombi. Auto cieszyło się w Polsce dużą popularnością również jako nowe. Wciąż można jeszcze kupić liczące ponad 20 lat egzemplarze z niewielkim przebiegiem, często od pierwszego lub drugiego właściciela..
Piąta generacja Accorda również pojawiła się na rynku w 1993 roku. Samochód, jak na "Japończyka", przstało oferowany był wylącznie z silnikami o czterech zaworach na cylinder (wyjątek stanowil diesel - 2,0 TD). Auto, które przetrwało w ofercie do 1998 roku, przez długie lata było marzeniem wielu polskich kierowców.
Piąta generacja Accorda również pojawiła się na rynku w 1993 roku. Samochód, jak na "Japończyka", przstało oferowany był wylącznie z silnikami o czterech zaworach na cylinder (wyjątek stanowil diesel - 2,0 TD). Auto, które przetrwało w ofercie do 1998 roku, przez długie lata było marzeniem wielu polskich kierowców. .
Toyota Carina E - auto zadebiutowało pod koniec 1992 roku, ale pierwsze egzemplarze trafiły do Europy w 1993 roku. Samochód przez lata traktowany był w Polsce jako symbol statusu. Służbowo jeździły nim np. władze licznych spółek należących do KGHM.
Toyota Carina E - auto zadebiutowało pod koniec 1992 roku, ale pierwsze egzemplarze trafiły do Europy w 1993 roku. Samochód przez lata traktowany był w Polsce jako symbol statusu. Służbowo jeździły nim np. władze licznych spółek należących do KGHM..
Ford Mondeo - czyli "samochód światowy" Forda - zaprezentowano w listopadzie 1992 roku. Następca tylnonapędowej Sierry projektowany był w Europie. Auto otrzymało montowane poprzecznie z przodu benzynowe silniki serii ZETEC i napęd na przednią oś. Mondeo było pierwszym samochodem na świecie seryjnie wyposażonym w poduszkę powietrzną kierowcy.
Ford Mondeo - czyli "samochód światowy" Forda - zaprezentowano w listopadzie 1992 roku. Następca tylnonapędowej Sierry projektowany był w Europie. Auto otrzymało montowane poprzecznie z przodu benzynowe silniki serii ZETEC i napęd na przednią oś. Mondeo było pierwszym samochodem na świecie seryjnie wyposażonym w poduszkę powietrzną kierowcy. .
Citroen Xantia. Samochód zaprezentowano w 1992 roku, ale za rok rynkowego debiutu uznaje się 1993, gdy dostawy ruszyły na szeroką skalę. Następca modelu BX otrzymał wyzytówkę Citroena - hydropneumatyczne zawieszenie - i modną karoserię nakreśloną przy współpracy z Bertone. Auto, które okazało się dużym sukcesem, zerwało z tradycją oznaczania modeli francuskiego producenta skrótami literowymi.
Citroen Xantia. Samochód zaprezentowano w 1992 roku, ale za rok rynkowego debiutu uznaje się 1993, gdy dostawy ruszyły na szeroką skalę. Następca modelu BX otrzymał wyzytówkę Citroena - hydropneumatyczne zawieszenie - i modną karoserię nakreśloną przy współpracy z Bertone. Auto, które okazało się dużym sukcesem, zerwało z tradycją oznaczania modeli francuskiego producenta skrótami literowymi. .
Mercedes klasy C W202. Chociaż w oczach miłośników Mercedesów pierwsza klasa C uchodzi już za klasyka, w powszechnej opinii to właśnie ten model zapoczątkował "chude czasy" niemieckiej marki. Pierwszą skazą na honorze był słaby wynik w testach Euro NCAP (zaledwie dwie gwiazdki). Z czasem pojawiły się też kolejne, w kolorze rdzy.
Mercedes klasy C W202. Chociaż w oczach miłośników Mercedesów pierwsza klasa C uchodzi już za klasyka, w powszechnej opinii to właśnie ten model zapoczątkował "chude czasy" niemieckiej marki. Pierwszą skazą na honorze był słaby wynik w testach Euro NCAP (zaledwie dwie gwiazdki). Z czasem pojawiły się też kolejne, w kolorze rdzy. .
Potwierdzenie, że dany pojazd figuruje w inwentarzu muzealnym (np. jakiegoś prywatnego muzeum), wystarczało urzędnikom wydziałów komunikacji właściwych terenowych organów samorządowych, aby wydać stosowny dokument dopuszczający zgłoszony pojazd do ruchu na drogach publicznych jako pojazd zabytkowy - zwraca uwagę minister kultury
Problem dojrzał do rozwiązań systemowych, aby wyeliminować opisane wyżej przypadki - zaznacza Gliński.
"Ponadto podjęcie działań legislacyjnych w tym zakresie ma również na celu ujednolicenie przepisów dotyczących definicji różnych kategorii pojazdów (zabytkowe, historyczne, kolekcjonerskie) oraz wymagań technicznych stawianych tym pojazdom przy dopuszczaniu do ruchu na drogach publicznych - czytamy w stanowisku ministerstwa kultury.

Marzysz o żółtych blachach? Lepiej się pospiesz