40 lat Mazdy RX-7
W 1978 roku Karol Wojtyła został papieżem, Mirosław Hermaszewski poleciał w kosmos, a Mazda... pokazała napędzany silnikiem Wankla model RX-7.
W latach 70-tych ubiegłego wieku producenci samochodów dotkliwie odczuli skutki globalnego kryzysu paliwowego. Rosnące ceny benzyny skutecznie zniechęcały kierowców do dużych, paliwożernych sportowych jednostek V8 i konieczna była zmiana oferty rynkowej. W odpowiedzi na wyzwania współczesności i oczekiwania nabywców inżynierowie i projektanci Mazdy stworzyli zupełnie nowy rodzaj samochodu sportowego - model, który jest mniejszy, lżejszy, ma bardziej wydajny silnik, a przede wszystkim - i to jest najważniejsze - dostarcza niezwykłej radości z jazdy.
Premierowa prezentacja przełomowego modelu RX-7 odbyła się w Japonii. Kompaktowy, ale mocny silnik Wankla został został zamontowany nisko i blisko kabiny, przez co obniżono i przesunięto między osie środek ciężkości samochodu, a to wpłynęło pozytywnie na prowadzenie.
Koncepcja nowego samochodu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno klientów, jak i ekspertów. Magazyn "Car and Driver" - jedno z najbardziej wpływowych amerykańskich wydawnictw motoryzacyjnych, umieścił Mazdę RX-7 aż pięciokrotnie w swoim dorocznym zestawieniu 10 najlepszych samochodów.
Mazda RX-7 pierwszej generacji (FB) była olbrzymim sukcesem. Ponad 470 tys. entuzjastów motoryzacji kupiło ten model, zanim druga generacja (FC) z turbodoładowanym silnikiem została wprowadzona do sprzedaży w 1985 roku. Kolejna trzecia generacja (FD) zadebiutowała w 1992 roku i była sprzedawana do 2002 roku, gdy zakończona została produkcja kultowej RX-7.
Nie tylko doskonałe statystyki sprzedaży, ale liczne sukcesy w wyczynowej rywalizacji na całym świecie ugruntowały pozycję modelu RX-7, jako jednego z najlepszych samochodów sportowych świata. RX-7 bezapelacyjnie zwyciężyła w 1981 r. w 24-godzinnym wyścigu Spa, ukończyła słynny Le Mans, uczestniczyła we wzbudzających podziw rajdowych mistrzostwach świata Grupy B i zapewniła Winstonowi Percy dwa tytuły w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (BTCC) w 1980 i 1981 roku. W Stanach Zjednoczonych RX-7 zwyciężyła ponad 100 razy w ciągu 12 lat startów w zawodach IMSA oraz wygrała w klasie GTU w 1979 roku 24-godzinny wyścig na torze Daytona.
Świętując 40-lecie RX-7, Mazda zebrała razem wszystkie trzy generacje sportowego modelu na filmie, dokumentującym ewolucję największego sukcesu, napędzanego silnikiem Wankla. Charakter Mazdy jako marki od początku definiowany był przez rozwiązania technologiczne, ale osobowość RX-7 pokazuje jak stylowa i piękna jest to historia.
Całkowita, globalna produkcja RX-7 osiągnęła 811 634 sztuk. Tradycje tego modelu kontynuowały dwa inne modele: napędzana również silnikiem Wankla Mazda RX-8 (produkcję zakończono w 2012 roku) oraz produkowany do dziś roadster, czyli Mazda MX-5.