Ostatnie prawdziwe terenówki?

Fanom offroadu marki UAZ nie trzeba przedstawiać. Jej historia sięga jeszcze II wojny światowej, kiedy to w 1941 roku, w obawie przed hitlerowską agresją, do Uljanowska ewakuowano z Moskwy wyposażenie tamtejszej fabryki produkującej samochody ciężarowe ZiS.

Przez lata, to właśnie ciężarówki były jedynym wytworem zakładów z Uljanowska. W 1954 roku rozpoczęła się jednak produkcja terenowego modelu GAZ 69 (UAZ 69).

Największą sławę przyniósł producentowi pojazd, który wprowadzono do produkcji w 1970 roku. Skonstruowany z myślą o radzeniu sobie w najcięższych warunkach, terenowy model UAZ 469B szybko stał się etatowym pojazdem wojsk Układu Warszawskiego. Auto cechowało się prostą, odporną na trudne warunki konstrukcją. Rama, sztywne mosty i proste zawieszenie sprawiało, że auto radziło sobie świetnie w każdych warunkach terenowych - od skutych lodem bezkresów Syberii, po pustynne tereny Afganistanu.

W warunkach szosowych napęd przekazywany był na tylną oś. W terenie, można było dołączyć napęd przedniego mostu. Pod maską pracował rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2445 cm3, którego moc wahała się w okolicach 70 KM. Wprawdzie jednostka nie zapewniała autu zbyt dobrej dynamiki, ale gaźnikowe zasilanie sprawiało, że potrafiła pracować na wszystkim, co z chemicznego punktu widzenia, chociaż trochę przypominało benzynę.

Reklama

Zobacz UAZa w terenie:

Przez wiele lat samochód poddawany był licznym modernizacjom, zmieniało się również oznaczenie modelu. Nawet dzisiaj, czterdzieści lat od debiutu modelu 469B, w ofercie UAZa spotkać można auto o nazwie hunter classic, które jest ostateczną wersją rozwojową tego pojazdu.

Najnowsze dziecko marki UAZ - patriot - to modernizacja produkowanego w latach 2000-2005 modelu simbir, który stanowił pierwszą próbę odcięcia się UAZa od wizerunku producenta topornych terenówek dla wojska. Nowy pojazd może być wyposażony w wysokoprężny silnik o mocy 116 KM (produkcji Iveco). Na niektórych rynkach samochód dostępny jest również z polskim (produkcji Andorii) Dieslem rozwijającym 115 KM. Silniki wysokoprężne dostępne są jednak wyłącznie w najwyższej wersji wyposażeniowej o nazwie "limited" charakteryzującej się m.in. : welurową tapicerką, elektrycznie sterowanymi szybami przednimi i podgrzewanymi lusterkami, elektrycznym szyberdachem czy relingami dachowymi.

Mimo tych wszystkich "cywilizacyjnych" zabiegów najnowszy UAZ nie stracił typowej dla marki dzielności terenowej. Kąty natarcia i zejścia oraz maksymalny kąt przechyłu wynoszą po 35 stopni, auto bez trudu radzi sobie z przeszkodami wodnymi o głębokości do 50 cm.

Zobacz jak radzi sobie UAZ patriot w terenie:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ciężarówki | auto | UAZ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy