Honda CB 500 X. "Cebula" w nowej odsłonie
Prawdopodobnie wielu z nas zdawało egzamin na kategorię A albo przynajmniej robiło kurs na prawo jazdy na tzw. cebuli. Był (jest) to motocykl kultowy, choć u wytrawnych motocyklistów wzbudzał raczej pobłażliwy uśmiech na twarzy, niż wyrazy zachwytu.
Honda zdecydowała się na reaktywację swojego modelu i wprowadzenie na rynek motocykla odpowiadającego aktualnym potrzebom użytkowników: motocykl ma być tani i wszechstronny. Od trzech lat nowa CB 500 jest dostępna w trzech wersjach: CB500X (wersja "terenowa"), CB500F (naked) i CBR500R (wersja "wyścigowa"). Wszystkie wykorzystują ten sam silnik i ramę.
My testowaliśmy wersję X, czyli "adventure", która wydała nam się najbardziej wszechstronna. Od razu zaznaczamy, że nie jest to "adventure" pisany przez duże A, przeznaczony na wyprawy na koniec świata. Jest to raczej uniwersalny motocykl, którym świetnie jeździ się po mieście, ale śmiało można się wybrać na dalszą wycieczkę o charakterze asfaltowo - szutrowym, z naciskiem na słowo "asfaltowo".
ERGONOMIA
Pozycja na CB 500X jest bardzo naturalna i wygodna. Kierowca od razu czuje się pewnie i nie ma żadnych problemów z manewrowaniem. Dotyczy to też "niższych osóbek", zwłaszcza Pań. Przy kanapie na wysokości 810 mm zawsze dotkniemy stopami ziemi. Od razu odpada też strach przy cofaniu, stawaniu na światłach na nierównym asfalcie, czy innych manewrach parkingowych.
Ten motocykl jest po prostu stworzony dla osób o niekoniecznie długich nogach i wybitnym wzroście. Nawet spora masa sprzętu - 196 kg nie przeszkadza. Świetne rozmieszczenie ciężaru "oszukuje" kierującego co do rzeczywistej wagi motocykla: wydaje się jakby sprzęt ważył o kilkadziesiąt kilogramów mniej. Zaskakujące natomiast jest to, że osoby wysokie również będą się czuły komfortowo na CB500. Krzysztof mający niemal 190 cm nie narzekał na rozmiary nowej cebuli.
ASFALT VS. SZUTRY
Zjazd z asfaltu na drogi szutrowe ułatwia zwiększony w CB500 X, w stosunku do dwóch pozostałych wersji, prześwit i skok zawieszenia. Motocykl bez problemu pokonuje lekkie nierówności terenu i daje sobie radę z tzw. tarką (choć tylko przy małych prędkościach).
Podwyższona szyba (w modelu 2016 wyższa o 100 mm ) całkiem nieźle chroni kierowcę, co szczególnie przydaje się na kawałkach "przelotowych". Adventurowy charakter ma też podkreślać podwyższona i szeroka kierownica: trzeba przejechać kawałek na stojąco, proszę bardzo na CB500 X nie ma z tym problemu. Co więcej, kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach, co tylko wzmacnia pewność prowadzącego.
Oczywiście nie jest to typowo turystyczna maszyna. Nie należy więc się spodziewać komfortu i "dzielności" jaką gwarantują na pozaasfaltowych trasach typowe turystyczne enduro. CB500 X ma umożliwić wyjazd z miasta na dłuższą przejażdżkę, ale nie jest to główne przeznaczenie tego motocykla.
MIEJSKA DŻUNGLA
Wydaje się, że naturalnym środowiskiem dla CB500 X jest jednak miasto i jego okolice. Niewielki rozmiar, łatwość w manewrowaniu i zwinność bardzo ułatwiają jazdę w miejskim ruchu i mimo korków, może być ona nawet przyjemna. 47 KM w zupełności wystarcza na żwawą jazdę. Początkującym CB500 X na pewno dostarczy wiele emocji, a "wow", "och" i "ach" pewnie wymsknie się jednemu świeżemu adeptowi. Motocyklistów przyzwyczajonych do prędkości i mocnych motocykli, Cebula w wersji X raczej nie zaskoczy, co nie oznacza, że nie będą mieli przyjemności z jazdy. Będzie po prostu spokojniej, ale za to bardzo płynnie.
Na krętych dobrych drogach, doświadczeni jeźdźcy będą na pewno odkręcać gaz do końca. A i tak bez problemu zachowają pełną kontrolę nad motocyklem. Geometria motocykla sprawia, że bardzo dobrze prowadzi się go w zakrętach. "Świeżaków" na winklach Honda będzie kusić do mocniejszego otwierania manetki: poczucie bezpieczeństwa i idealnej kontroli to jedna z większych zalet podczas jazdy tym motocyklem. ABS w standardzie to na pewno dobry pomysł. 17 calowe koła z przodu i tyłu to trochę mało, ale wszystko ma swoje wady i zalety. Motocykl naprawdę doskonale się prowadzi, wydaje się być świetnie wyważony. Krawężniki, tory tramwajowe, kostka brukowa to jego prawdziwy żywioł.
DOJAZDY I DŁUŻSZE TRASY
Dojazd np. do pracy spod miasta, nawet drogami szutrowymi nie będzie stanowił problemu: tutaj staje się przydatna "adventurowa" strona CB 500X. Motocykl na szutrach radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Choć oczywiście nie ma mowy o żadnej agresywnej jeździe, czy skokach w terenie. Mówimy o spokojnym pokonywaniu odcinków bez asfaltu. I do tego CB500 X w zupełności wystarcza.
Na dojazdach asfaltowych również będziemy czuć się komfortowo: nieźle osłonięci od wiatru, z możliwością rozwinięcia większych prędkości: dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 471 cm3 i 47 KM umożliwia rozpędzenie do 180 km/h. Nie powinniśmy więc narzekać nawet na autostradach. Można tym motocyklem utrzymywać prędkości przelotowe rzędu 130-140 km/h.
Jeśli chodzi o zawieszenie to już tak bogato nie jest: musimy pamiętać o zwalnianiu przed różnymi dziurami i nierównościami. Jeśli nie zwolnicie, spodziewajcie się ciosu od zawieszenia, choć w modelu 2016 jest już trochę lepiej: jest regulacja napięcia wstępnego sprężyny umożliwia dopasowanie go do indywidualnych potrzeb, wagi i umiejętności.
Miło byłam też zaskoczona podczas jazdy nocnej. Nie lubię jeździć, gdy jest ciemno, ale lampy wykonane w technologii LED spisało się na medal: droga jest naprawdę dobrze oświetlona i poczucie niepewności znika. Bez żadnego stresu można przemieszczać się na CB500 X również nocą.
Jak ktoś myśli o wybraniu się CB500 X w dalszą podróż, bez problemu może dokupić przydatne do tego, hondowskie akcesoria. Nie testowałam jazdy z dużym bagażem, ani pasażerem. Ale podejrzewam, że stosunek masy do mocy w przypadku może w takim wypadku wiele zmienić i przy dużym obciążeniu poręczna CB500X stanie się powolnym osiołkiem.
EKONOMIA
Wybór Hondy CB500 X jest bardzo rozsądny z punktu widzenia ekonomicznego. I nie chodzi tutaj tylko o cenę motocykla - ok. 25000 zł, ale o koszty jego użytkowania. Motocykl pali ok. 4 l na 100 km. Przy ostrej jeździe nie przekroczymy 5 l na 100 km. Wynik bardzo dobry
Dla niektórych równie istotny przy wyborze CB500X może być fakt, że motocykl ten nie wymaga posiadania prawa jazdy kategorii A, wystarczy kategoria A2. Mając to wszystko na uwadze, młodzi motocykliści, o duszy podróżniczej i aspirujący do jazdy adventure powinni poważnie rozważyć ten model.
JAKOŚĆ WYKONANIA
Do jakości wykonania nie można się przyczepić, producent chcąc zredukować koszty buduje swoje "pięćsetki" w Tajlandii, ale Honda zadbała o dobre wykonanie. Nie ma w tym modelu zbędnych gadżetów. Ale jest wszystko co być musi. I to na swoim właściwym miejscu. Niewygodne jest jedynie usytuowanie przycisku do włączania / wyłączania kierunkowskazów. Tak niefortunnie go umieszczono, że często chcąc go uruchomić, naciska się jednocześnie położony tuż poniżej klakson. Nieoczekiwane trąbnięcia np. przy zakręcaniu lub zmianie pasów, mogą mocno zaniepokoić innych kierowców.
CZY WARTO?
Honda CB500 X jest bardzo dobrym kompromisem jakości i ceny. Stosunek ceny do jakości zadowoli każdego miłośnika tej marki. Jazda tym motocyklem to również czysta przyjemność. Jest zwrotny i świetnie się prowadzi. A jego gabaryty powinny idealnie odpowiadać wszystkim niższym osobom. To bardzo dobry wybór również dla osób rozpoczynających swoją przygodę z motocyklami.
Na CB500 X można się wszystkiego nauczyć, bez zbędnych nerwów: motocykl wybacza błędy, nie jest zbyt agresywny i równomiernie oddaje moc. Sprzęt jest na tyle dopracowany, że nie znudzi się też kiedy już nabierzemy doświadczenia. Po prostu będziemy wykorzystywać jego właściwości na innym, wyższym poziomie. Miejmy nadzieję, że silniki w nowych pięćsetkach będą równie żywotne jak w starych. Last but not least: motocykl jest ładny.
Tekst: Aleksandra Trzaskowska, Krzysztof Samborski
SPECYFIKACJA
Silnik
Średnica x skok tłoka (mm)
67 x 66.8
Dawkowanie paliwa
PGM FI
Stopień sprężania
10.7
Pojemność skokowa (cm³)
471
Typ silnika
Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy
Układ zapłonowy
cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Moc maksymalna (KM)
47.6 KM (35kW) przy 8500 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm)
43 Nm przy 7000 obr/min
Rozrusznik
Elektryczny
Średnica gardzieli przepustnicy (mm)
34
Koła
Hamulec przedni
320 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny
240 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 1-tłoczkowy zacisk
Zawieszenie przednie
41 mm widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 108 mm
Zawieszenie tylne
Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 9 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 119 mm
Opona przednia
120/70ZR17M/C 58W
Opona tylna
160/60ZR17M/C 69W
Koło przednie
Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Koło tylne
Wieloramienne, odlew stopów lekkich
Wymiary i waga
Pojemność akumulatora (Ah)
12V-8.6 Ah
Kąt pochylenia główki ramy
26.5°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm)
2095 x 830 x 1360
Typ ramy
Stalowa, typu diament
Pojemność zbiornika paliwa (litry)
17.5
Zużycie paliwa (l / 100 km)
3.4
Pojemność zbiornika paliwa (litry)
17.5
Prześwit (mm)
170
Lampa przednia
LED
Masa własna pojazdu (kg)
196
Wysokość siedzenia (mm)
810
Wyprzedzenie (mm)
108
Rozstaw osi (mm)
1420
Skrzynia biegów
Sprzęgło
Mokre wielotarczowe
Sterowanie sprzęgłem
ręczne
Przełożenie końcowe
Łańcuch
Skrzynia biegów
manualna, 6-biegowa
Typ skrzyni biegów
6-biegowa