Dlaczego stopka w motocyklu zawsze jest z lewej? To ma związek z kawalerią
Ci którzy choć raz mieli styczność z motocyklami czy motorowerami mogli zauważyć, że wszystkie jednoślady jak jeden mąż mają stopkę boczną umieszczoną z lewej strony. Wbrew pozorom najmniej do powiedzenia w tym przypadku mają kwestie techniczne, a znacznie więcej historia i fizjologia człowieka.
Motocykle różnych producentów mogą różnić się konstrukcyjnie pod wieloma względami. Większość producentów ma swoje preferencje odnośnie konstrukcji silnika, ramy, napędu czy zawieszeń. Dla przykładu BMW znane jest ze stosowania silników typu bokser (choć mają w ofercie również inne konstrukcje), Ducati przez lata znane było z silników V2 (teraz V4) oraz suchego sprzęgła, a japońskie marki robiły najlepsze rzędowe czterocylindrowe silniki, a także pancerne jednostki widlaste (np. Hona VFR).
Wszystkie marki są jednak wyjątkowo spójne pod jednym względem i to właściwie od początku historii motocykli. Chodzi o boczną stopkę, czyli podpórkę motocykla, zwaną też przez wielu "kosą". Wszystkie marki na świecie montują boczną stopkę z lewej strony motocykla. Dlaczego tak jest?
Z pozoru ta kwestia jest mało istotna, bowiem bez większego problemu stopka boczna mogłaby być montowana z prawej strony. Rzadko kiedy przeszkadzają w tym kwestie konstrukcyjne. Poza tym że w wielu silnikach z prawej strony motocykla, a w zasadzie jego silnika umocowany jest układ przeniesienia napędu (w cztero i dwucylindrowych motocyklach z prawej strony zwykle umieszczone jest sprzęgło) nie ma w zasadzie żadnych przeszkód.
Niektórzy powiedzą, że problemem może być umieszczony zwykle z prawej strony układ wydechowy, jednak i to nie jest wystarczającym powodem by konieczny był montaż stopki z lewej. Na rynku jest wiele motocykli wykorzystujących podwójny układ wydechowy (z tłumikami po obu stronach), a poza tym przeniesienie układu wydechowego na lewą stronę również nie stanowiłoby większego problemu.
Innym argumentem może być tu położenie dźwigni zmiany biegów (z lewej) i hamulca (z prawej), ale tu też zasadniczo nie ma poważniejszych argumentów. Nawet patrząc na historię i czasy, kiedy motocykle miały ręczną zmianę biegów (w manetce lub dźwignią) i nożne uruchamianie sprzęgła (z lewej) stopka boczna była z lewej.
Najprostszym i najlepiej uzasadnionym wytłumaczeniem tego że stopka zawsze jest z lewej i motocykl pochyla się właśnie w tę stronę jest fizjologia człowieka. Według badań na świecie żyje około 90% osób praworęcznych, które wykonywanie większości czynności zaczynają właśnie od prawej strony swojego ciała. Prawe kończyny są również sprawniejsze i bardziej skoordynowane, co oznacza że przełożenie prawej nogi przez siodło motocykla jest po prostu łatwiejsze niż przełożenie lewej nogi. Niektóre motocykle są dość wysokie więc przełożenie przez nie lewej nogi mogłoby stanowić problem dla większości ludzi i powodować niestabilność przy wsiadaniu.
Częściowo wytłumaczeniem może być tu jazda konna i historia tego sposobu przemieszczania się, sięgająca ery średniowiecza, a nawet wcześniejszych. To również jest powiązane z poprzednim argumentem dotyczącym fizjologii człowieka. Sięgając chociażby do czasów kawalerii, która zawsze była uzbrojona w miecz lub szablę, wsiadanie na konia z lewej strony po prostu było łatwiejsze. Dlaczego?
Kawalerzyści zawsze mieli przewieszony przez pas miecz lub szablę. Aby dobywanie miecza dla w większości praworęcznych (zgodnie ze statystyką) kawalerzystów było wygodne i jak najszybsze powinien być on przewieszony w pochwie po lewej stronie (aby sięgać po przekątnej). Wiszący po lewej stronie ciała miecz przeszkadzał przy wsiadaniu na konia z prawej strony - mógł uniemożliwić przełożenie nogi nad siodłem, ale przy wsiadaniu z lewej strony ten problem nie występował - miecz swobodnie wisiał na lewym biodrze, a lewa noga wykorzystywana była tylko do wspięcia się na strzemię i nie trzeba było przekładać jej nad siodłem.
Można zatem uznać, że umieszczenie stopki bocznej w motocyklach po lewej stronie to swoisty ukłon w stronę historii, kawalerzystów i kultury jazdy konnej, a także po prostu pragmatyczne podejście do typowych cech fizjologicznych człowieka. Podpórka z lewej strony jest po prostu bardziej ergonomiczna i praktyczna dla zdecydowanej większości ludzi na świecie.