Skoda Octavia 1996-2004

Tegoroczny MotoAs Interii jest wyjątkowy! Z okazji 20-lecia naszego portalu, organizujemy plebiscyt nie na samochód roku, ale na najważniejszy samochód minionych dwóch dekad. I po raz pierwszy w historii głosując w plebiscycie, możesz codziennie wygrać 20 000 złotych! Zostań tym, któremu Interia przekaże 20 000 zł! Oto jeden z dwudziestu kandydatów, na których głos mogą oddać nasi czytelnicy oraz wyjaśnienie, dlaczego jest on wart tego głosu.

Skoda Octavia
Skoda Octavia Informacja prasowa (moto)

"Nowożytne" wcielenie Octavii śmiało nazwać można następcą... Poloneza. Auto z miejsca stało się ulubieńcem Polaków i od przeszło dwóch dekad okupuje szczyty zestawień najlepiej sprzedających się nowych aut w naszym kraju. Czy to Samochód 20-lecia? Zdecyduj już teraz! Oddaj głos i daj sobie szanse na wygranie 20 tys zł. Głosuj!

Wprawdzie pierwszą Skodą, przy której budowie wykorzystano podzespoły Volkswagena była Felicia, ale firma nie bardzo lubi się nią chwalić. Za pierwszy w pełni volkswagenowo-skodowski wyrób uznawana jest właśnie Octavia. Nie jest to bynajmniej wymysł speców od PR. Należy pamiętać, że chociaż w Felicii montowane były np. silniki pochodzące od Volkswagena, samochód od podstaw zaprojektowali Czesi.

MotoAs Interii 2020interiamateriały prasowe

W przypadku Octavii wyglądało to nieco inaczej. Niemiecki "wielki brat" dostarczył silniki, przeniesienie napędu i płytę podłogową IV generacji Golfa. Tańszej sile roboczej - Czechom - pozostało  zadanie poskładania tego wszystkiego w jedną, przyjemną dla oka, całość. Kierowani ambicją mieszkańcy Mlada Boleslav postanowili utrzeć nieco nosa sąsiadom i zadecydowali, że pokażą całemu światu, jak naprawdę powinien wyglądać (i ile kosztować) wspomniany Golf. Stworzyli nadwozie, które nie tylko cechowało się niezwykle czystą linią, ale też zapewniało niespotykaną w tej klasie przestrzeń ładunkową.

Skoda OctaviaInformacja prasowa (moto)

Efekt przerósł oczekiwania. W oparciu o rozwiązania techniczne niewielkiego kompaktu Czechom udało się stworzyć auto, które europejscy klienci stawiali zdecydowanie bliżej passata. Przez kolejne dwie dekady model zrobił błyskotliwą karierę: stał się międzynarodowym hitem sprzedaży, który niezmiennie jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Skody. Ulubieńcem klientów stała się wersja kombi, która dołączyła do oferty w maju 1998 roku. Wkrótce wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła. Czy to zasługuje na miano MotoAsa? Jeżeli tak, to ZAGŁOSUJ i wygraj 20 000 złotych>>

Skoda OctaviaInformacja prasowa (moto)

Podsumowując: gdy pierwsza nowożytna Octavia wchodziła do produkcji, w Polsce wciąż czekaliśmy na Poloneza Aut. Gdy kończyła swoją rynkową karierę, FSO chyliło się już ku upadkowi, a o produkcji Poloneza nikt już nie pamiętał. W sumie na rynki całego świata trafiło sporo ponad 1,4 mln egzemplarzy Octavii "I" generacji!

Nowa Skoda Octavia: my wiemy jaka jest

Na początku listopada bieżącego roku Skoda zaprezentuje światu czwartą generację Octavii. Nasz dziennikarz, jako przedstawiciel dwóch polskich redakcji, miał już możliwość jeżdżenia najnowszą Octavią. Warunek był jeden - aby przekazać wam jakiekolwiek wrażenia z pierwszego kontaktu, musimy czekać aż do 29 października, kiedy to przestanie obowiązywać embargo na publikacje.

Widząc na horyzoncie Octavię czwartej generacji, proponujemy wam zatem wycieczkę w przeszłość, czyli do lat sześćdziesiątych, kiedy to po raz pierwszy - wtedy czechosłowacki producent - pokazał auto o takiej nazwie. INTERIA.PL
Dla wyjaśnienia trzeba podać, że obecna numeracja generacji dotyczy ery “nowożytnej”, rozpoczętej w 1996 roku. Tak naprawdę jednak Octavia, w postaci zgrabnego dwudrzwiowego sedana, została pokazana światu w 1959 roku. Po zakończeniu produkcji w 1971 roku, czeski producent zdecydował się na wskrzeszenie modelu dopiero w 1996 roku. Pozornie młoda Ocatvia, okazuje się zatem całkiem “dojrzała”.INTERIA.PL
Wróćmy jednak do modelu, który rozpoczął historię Octavii i dla potrzeb edytorskich nazwijmy ją generacją zero. W 1959 roku było to na wskroś nowoczesne auto. Z silników o pojemnościach 1089 lub 1221 cm sześciennych czechosłowaccy specjaliści wyciągali moce od 40 do 55 koni mechanicznych, klienci mogli zamawiać wersje sedan lub kombi, a nieco podrasowane wersje osiągały nawet sukcesy w rajdach i wyścigach.INTERIA.PL
Prezentacja najnowszej generacji Octavii była znakomitą okazją do spojrzenia wstecz. Podczas spotkania we Włoszech, dziennikarze z całej Europy mogli namacalnie doświadczyć historii Skody, mając do dyspozycji właśnie dwa egzemplarze z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a także dwie Octavie pierwszej nowożytnej generacji, w tym przepięknie żółtego RS-a.INTERIA.PL
Już pierwsze kilometry w najstarszych, ale nawet w tych nieco młodszych Octaviach, pokazały, że w motoryzacji jesteśmy świadkami niesamowitego wręcz postępu technologicznego. Dopiero bezpośrednie porównanie starego i nowego pozwala z innej perspektywy spojrzeć na dokonania inżynierów od silników, zawieszenia, czy chociażby wszelkiego rodzaju asystentów. Biorąc poprawkę na realia tamtych i obecnych czasów, technologicznie te auta dzieli nie sześć dekad, a lata świetlne w aspekcie technologicznym.INTERIA.PL
Ponieważ na razie nie możemy przekazać wam wrażeń zza kierownicy najnowszej generacji Octavii pozwólcie, że podzielimy się ogólnie dostępnymi liczbami.INTERIA.PL
Uwzględniając generację zero, bramy fabryki do tej pory opuściło prawie 6,5 milionów Octavii. Jak ważny jest to model dla Skody, tej już nam bliższej, bo współczesnej, najlepiej obrazuje fakt, że model segmentu C stanowił przez wiele lat ponad 30 procent produkowanych aut i odpowiadał za prawie połowę generowanego przez czeską firmę dochodu. INTERIA.PL
Nie może zatem dziwić, że pracując nad czwartą generacją Octavii, zespół projektowy Skody był pod ogromną presją. Jak zmienić aktualny model, żeby utrzymać ogromną popularność i równie wysokie zyski? Po pierwszym kontakcie, śmiało mogę powiedzieć, że nowa Octavia jest…INTERIA.PL
Podpisując oświadczenie zobowiązujące mnie do dochowania embarga, byłem świadomy wysokich kar finansowych, których pokrycie wymagałoby sprzedaży nerek, wątroby, płuc i serca. Mając to na uwadze, proszę was umiłowani w zapachu dobrze spalonej benzyny Czytelnicy o chwilę cierpliwości. Wszystko wyjaśni się 29 października, kiedy to będzie można już oficjalnie publikować pierwsze informacje.INTERIA.PL
Na razie proponuję cieszyć oko historycznymi perełkami, które dają znakomite wyobrażenie o tym, jak motoryzacja wyglądała kilka dekad temu. Marek Wicher INTERIA.PL

------------------------------------------------

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

ZAGŁOSUJ i wygraj 20 000 złotych - kliknij.

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas