BMW seria 5
BMW serii 5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli niemieckiej marki. Od premiery w latach 70. XX w. – najpierw jako limuzyna, a następnie jako kombi – kolejne generacje popularnej „piątki” podbijały serca kierowców na całym świecie. Przez pewien czas ten model był dostępny także jako pięciodrzwiowy liftback. M5 to jedna z pierwszych sportowych limuzyn w historii motoryzacji.BMW seria 5 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1972
BMW serii 5 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli niemieckiej marki. Od premiery w latach 70. XX w. – najpierw jako limuzyna, a następnie jako kombi – kolejne generacje popularnej „piątki” podbijały serca kierowców na całym świecie. Przez pewien czas ten model był dostępny także jako pięciodrzwiowy liftback. M5 to jedna z pierwszych sportowych limuzyn w historii motoryzacji.
Historia BMW serii 5
BMW 5 od 1972 roku jest przedstawicielem niemieckiej marki w klasie wyższej średniej. Początkowo model oferowano jedynie w wersji sedan z silnikami benzynowymi. W kolejnych generacjach dołączono silniki diesla oraz praktyczną wersję kombi. Zaprezentowane w 1985 roku BMW M5 w zasadzie stworzyło nowy segment sportowych aut klasy wyższej średniej.
Bezpośrednią konkurencją BMW serii 5 są modele Mercedesa. Najpierw model W123, później W124, a od 1993 roku Klasa E. Kolejny z głównych konkurentów to Audi 100, a od 1994 model A6. Obecnie w sprzedaży jest siódma generacja BMW 5.
BMW seria 5 – generacje
Od 1972 do 1981 roku sprzedawano pierwszą generację BMW serii 5 (E12). Kolejna generacja oferowana do 1988 roku (E28) była zarazem pierwszą z silnikami diesla oraz sportową wersją M5. Zaprezentowana w 1987 roku generacja E34 jako pierwsza w historii modelu występowała w wersji kombi. Jest oferowana do dziś. Alpina B10, produkowana od 1989 roku na bazie modelu 535i, osiągała 360 KM i została uznana za najszybszy sedan świata.
Generacja E39 zaprezentowana w 1995 w Genewie była pierwszym modelem z charakterystycznymi obwódkami świateł drogowych i mijania „Angel Eyes”. W wersji M5 zamontowano premierowy silnik V8.
Model E60 z 2003 roku odznaczał się odważną stylistyką spod ręki Chrisa Bangle’a, co początkowo nie wszystkim przypadło do gustu. Po raz pierwszy zastosowano silniki diesla z więcej niż jedną turbosprężarką oraz opcjonalny napęd x-drive na cztery koła. Pod maskę M5 trafił silnik V10 o mocy ponad 500 KM oraz po raz pierwszy sportowy model był dostępny w wersji kombi.
W 2009 roku zaprezentowano generacje F10 (sedan) i F11 (kombi), do których dołączył pięciodrzwiowy liftback BMW 5 gran tourismo zbudowany na płycie podłogowej serii 7 (F01).
Obecnie sprzedawana generacja G30/G31 miała premierę w 2016 roku, a do oferty dołączyła wtedy hybryda plug-in.
BMW seria 5 – dane techniczne
Wcześniejsze generacje BMW 5 korzystały najczęściej z sześciocylindrowych silników benzynowych o pojemności od 2,0 do 3,5 litra. Nie brakowało też jednostek z czterema cylindrami o pojemności od 1,8 do 2,0 l. Silniki V8 są dostępne od 1998 roku. Od 2010 roku w wersji z dwoma turbosprężarkami napędzają BMW M5 i osiągają moc ponad 600 KM! Jednostka V10 była oferowana tylko w generacji E60.
Od 2009 roku większość silników benzynowych i diesla to czterocylindrowe jednostki z jedną lub dwiema turbosprężarkami o mocy od 136 do 252 KM. Silniki benzynowe z sześcioma cylindrami również posiadają jedną lub dwie turbosprężarki i osiągają moc od 306 do 340 KM. Z kolei sześciocylindrowe diesle mogą mieć od jednej do aż pięciu turbosprężarek! Ich moc wynosi od 231 do 400 KM.
BMW seria 5 – opinie kierowców
BMW serii 5 to prestiżowe auto z segmentu premium. Nowoczesna, odważna stylistyka, pojemne i luksusowo wykończone wnętrze oraz doskonałe właściwości jezdne to mocne strony BMW 5.
Producentowi z Monachium zdarzają się jednak wpadki, jeśli chodzi o trwałość silników. Problem dotyka głównie dwulitrowych jednostek z turbodoładowaniem sprzed 2016 roku. Opinie trwałych mają także automatyczne skrzynie biegów ZF, które są chwalone za bardzo szybką zmianę przełożeń. Auta BMW są odporne na korozję.
BMW seria 5 - Wiadomości
-
"Wyjący" wał pokazali w telewizji. BMW przeprasza i naprawia za darmo
Wtorek, 19 marca (06:30)BMW zanotowało sporą wizerunkową wpadkę w Chinach. Samochody niemieckiego producent stały się bohaterem popularnego programu państwowej telewizji i nie przedstawiono ich w dobrym świetle. -
BMW serii 5 Touring nowej generacji. Najlepsze jeszcze przed nami
Środa, 7 lutego (10:27)Dziewięć miesięcy po debiucie sedana, BMW serii 5 doczekało się premiery bardziej praktycznego wariantu, czyli Touring. Nowe kombi to ukłon w stronę konserwatystów niechętnych SUV-om i... -
Auto z Chin samochodem roku w Europie? Szykuje się trzęsienie ziemi
Poniedziałek, 27 listopada 2023 (14:34)Poznaliśmy grono ścisłych finalistów plebiscytu Car of the Year 2024. Większych niespodzianek nie ma, jest za to jedna... sensacja. W gronie siedmiu modeli, które zachowały szasnę na... -
BMW serii 5 z nowymi napędami. Jakie ceny za hybrydy typu plug-in?
Czwartek, 28 września 2023 (11:32)BMW uzupełnia ofertę napędową serii 5 ósmej generacji. Po elektrycznej odmianie, i5 oraz odmianach z układami miękkiej hybrydy na rynku pojawiają się wersje hybrydowe typu plug-in. -
Konsola na czterech kołach. Właściciele BMW będą mogli pograć w aucie
Piątek, 2 czerwca 2023 (11:40)BMW oraz AirConsole nawiązały współpracę, dzięki której w samochodach niemieckiej marki będzie można... grać w gry z wykorzystaniem ekranu systemu inforozrywki. -
Brytyjska policja ma problem z silnikami N57 w radiowozach BMW
Czwartek, 3 lutego 2022 (13:08)W Wielkiej Brytanii policyjne BMW z silnikami N57 nękają liczne usterki. Tamtejsze przedstawicielstwo bawarskiej marki twierdzi, że problemy z 6-cylindrowymi dieslami nie dotyczą aut... -
Nietypowe radiowozy drogówki. Można się zdziwić!
Wtorek, 31 sierpnia 2021 (09:31)Powroty z wakacji to często traumatyczne doświadczenie. Tegoroczne szczególnie zapamiętają ci kierowcy, którzy mieli w ich trakcie do czynienia z nieoznakowanymi radiowozami gdańskiej... -
Używane BMW serii 5 F10 (2010-2017) - opinie użytkowników
Poniedziałek, 25 marca 2019 (01:40)Skomplikowana konstrukcja „piątki” jest źródłem wielu irytujących usterek. Szczególnie zawodzi elektronika.