Alfa Romeo Giulietta

Wtorek, 5 września 2023 (10:35) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:51)
Alfa Romeo Giulietta to niewielki, włoski przedstawiciel segmentu C, a zarazem następca znanej i lubianej Alfy Romeo 147. Stanowi konkurencję dla Audi A3 oraz BMW serii 1, a przy tym jest jednym z najważniejszych samochodów dla włoskiego koncernu. Giulietta była produkowana nieprzerwanie od 2010 do 2020 roku i doczekała się jednego liftingu.
Alfa Romeo Giulietta - najważniejsze informacje
Alfa Romeo Giulietta występowała tylko w jednym wariancie nadwozia. /materiały prasowe

Alfa Romeo Giulietta - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2010

  • Zakończenie produkcji:

    2020

Alfa Romeo Giulietta. Historia modelu

Historia Giulietty rozpoczęła się na genewskich targach motoryzacyjnych w 2010 roku. Tam została pokazana już jako model produkcyjny, czyli w praktyce taki sam jak ten, który miał jeździć po publicznych drogach. Tak też się stało – sprzedaż rozpoczęła się tuż po targach. Ciekawostką związaną z Giuliettą jest gama silnikowa, która po raz pierwszy w historii marki obejmowała wyłącznie jednostki turbodoładowane.

Za projekt samochodu odpowiadał Lorenzo Ramaciotti, który chciał stworzyć auto o sportowym charakterze, lecz dalej wygodne i odpowiednie do codziennej jazdy miejskiej. Dokładnie taka była już gotowa karoseria – opływowa, nieco widowiskowa i ze sportowym zacięciem, a przy tym komfortowa przy codziennych podróżach. Auto zapewniało wygodę między innymi ze względu na bagażnik o pojemności 350 l i możliwość zakupu skrzyni automatycznej. Ciekawostką jest front, który dość zauważalnie nawiązuje do Alfy Romeo 8C Competizione, supersamochodu produkowanego od 2007 do 2010 roku.

Alfa Romeo Giulietta występowała tylko w jednym wariancie nadwozia – jako 5-drzwiowy hatchback, który jednak wizualnie nawiązywał do sylwetki coupé. To przede wszystkim wynik zastosowania tylnych drzwi pozbawionych standardowych klamek. W ich miejsce pojawiły się charakterystyczne uchwyty umieszczone na ostatnim słupku i wkomponowane w niego w taki sposób, aby były w zasadzie niewidoczne.

Alfa Romeo Giulietta – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo Giulietta (2010-2020) – samochód w wersji produkcyjnej został zaprezentowany w 2010 roku na genewskiej wystawie motoryzacyjnej. Spotkał się z dobrym przyjęciem odwiedzających. Opływowe linie, atrakcyjne światła oraz charakterystyczne scudetto, czyli atrapa osłony chłodnicy, stanowiły bezpośrednie nawiązanie do sportowych korzeni marki Alfa Romeo. Wnętrze było nowoczesne i eleganckie, a przy tym także nawiązujące do sportu np. ze względu na duże, okrągłe zegary i pokrętła do regulacji temperatury w kabinie. 

Niewielki, wręcz kosmetyczny lifting, nastąpił w 2013 roku, czyli trzy lata po rozpoczęciu produkcji. Zmianie nie uległo zbyt wiele. Przeprojektowano w minimalnym stopniu interfejs systemu obsługi multimediów oraz atrapę chłodnicy. 

Trzy lata później doszło do kolejnej modernizacji, która tym razem obejmowała pewne zmiany w zakresie wyposażenia opcjonalnego. Metamorfozie uległo także scudetto. W 2019 r., czyli rok przed zakończeniem produkcji, doszło do ostatniego liftingu. Wprowadzono wówczas nowe jednostki napędowe i systemy multimedialne.

Alfa Romeo Giulietta – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo Giulietta (2010-2020) – pojemność silników: 1,4-2,0 l; moc silników: 105-240 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b

Alfa Romeo Giulietta – ciekawostki

Alfa Romeo Giulietta w najmocniejszej wersji Quadrifoglio Verde stała się pełnoprawnym hot-hatchem. Model został wyposażony w najmocniejszy dostępny silnik o pojemności 1,75 TBi (turbodoładowany) i mocy 235 lub 240 KM. Pozwala on rozpędzić się do 100 km/h w ciągu jedynie 6,0 s ze skrzynią DCT – Dual Cluch Transmission (skrzynia dwusprzęgłowa). To doskonały wynik na tle konkurencji, również wśród samochodów typu hot-hatch. 

Silnik o konstrukcji rzędowej czwórki (czterocylindrowy) był doskonale oceniany wśród klientów za swoją dynamikę oraz niewielkie spalanie ze względu na niską wagę.

Giulietta na przestrzeni 10 lat aktywnej produkcji była oferowana w wielu wersjach specjalnych. Duże zamieszanie wywołały warianty Maserati Edition, Fast & Furious, B-Tech Collezione oraz Veloce S. Każdy z nich wyróżniał się pewnymi detalami na tle wersji standardowych. Dla przykładu wariant Veloce S miał niepowtarzalny wzór felg oraz czerwone akcenty wizualne na karoserii. 

Wersję specjalną Maserati cechowały nietypowe materiały we wnętrzu. Z kolei wariant B-Tech był najbardziej sportowy – miał przyciemniane szyby, większą końcówkę rury wydechowej, a także tylny zderzak z dyfuzorem.

Auto wycofano z produkcji w 2020 roku z uwagi na mniejsze zainteresowanie, lecz także przeznaczenie wszystkich mocy produkcyjnych na inne auta dostępne w portfolio Alfa Romeo. Giulietta nie doczekała się bezpośredniego następcy.

Alfa Romeo Giulietta – opinie kierowców

Alfa Romeo Giulietta jest samochodem dobrze ocenianym przez kierowców. Wszyscy doceniają łatwość obsługi, dużą liczbę komfortowych schowków, jak i piękne wnętrze, np. z czerwonymi przeszyciami na fotelach. Nie bez wpływu na popularność tego auta pozostały duża ilość miejsca z przodu, jak i dynamiczny, bezpośredni układ kierowniczy. Ten ostatni element dawał kierowcy mnóstwo informacji o tym, co dzieje się z przednimi kołami, np. podczas szybkiego pokonywania zakrętu na torze wyścigowym.

Samochód nie jest także zbyt awaryjny. Jednostki napędowe uchodzą za trwałe i wydajne, lecz wymagają prawidłowej eksploatacji i trzymania się zalecanych interwałów wymiany płynów eksploatacyjnych. Podobnie jest z zawieszeniem i hamulcami. Giulietta miała jedną głośną akcję serwisową, przez którą wiele tysięcy aut musiało trafić do serwisu. Winne problemom były wiązki elektryczne pompy przeznaczonej do zasilania automatycznych skrzyń biegów typu DCT. Ze względu na niefortunne ulokowanie mogły ulec uszkodzeniu w wyniku tarcia o obejmę filtra DPF i w ten sposób źle wpłynąć na pracę przekładni.

Alfa Romeo Giulietta - Wiadomości