Alfa Romeo Giulietta, Honda Civic - porównanie

Alfa Romeo Giulietta staje do walki z nowością w segmencie – Hondą Civic. Choć koncepcje obu aut są bardzo podobne, znacznie więcej je dzieli niż łączy. Wygra szkoła włoska czy japońska?

Wady i zalety obu aut idealnie się równoważą, czego efektem jest remis w porównaniu.
Wady i zalety obu aut idealnie się równoważą, czego efektem jest remis w porównaniu.Motor

Odmienne podejście obu producentów widać już po nadwoziach. Alfa to doskonały przykład włoskiej szkoły designu. Giulietta łączy elegancję ze sportowym stylem. W przypadku japońskiej marki to po prostu kontynuacja stylistyki znanej już z poprzedniego Civica, nie bez powodu ochrzczonego mianem UFO. Jednak uważny obserwator znajdzie detal nadwozia, który jest wspólny dla obu samochodów. To klamki tylnych drzwi ukryte w słupkach.

Tradycja i nowoczesnośćRóżne pomysły mieli także inżynierowie odpowiedzialni za silniki obu samochodów. Japończycy postawili na sprawdzone rozwiązanie - wolnossący silnik benzynowy o dość dużej pojemności. Z 1,8 litra uzyskano 142 KM.

Włosi postawili na modny od kilku lat downsizing - jednostka Alfy ma 1,4 l pojemności, ale dzięki turbosprężarce udało się uzyskać imponującą moc 170 KM. I, jak łatwo się domyślić, charaktery tak odmiennych jednostek muszą być różne. Silnik Civica, by udało się go skłonić do szybkiej jazdy, musi mieć co najmniej 4 tys. obrotów. A lepiej więcej. Wymaga to odrobiny przyzwyczajenia. Na szczęście skrzynia biegów pracuje znakomicie, do jej precyzji trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

Zupełnie inaczej jest w Alfie -?jej silnik ma ochotę do pracy od najniższych obrotów. Przewagę Giulietty widać także w elastyczności. Civic na szóstym biegu potrzebuje niemal 16 sekund, by przyspieszyć od 80 do 120 km/h. Włoskie auto, za sprawą turbo, jest tu lepsze o ponad 1,5 sekundy.

Co ciekawe, mimo przewagi mocy Alfa zużywa niemal dokładnie tyle samo paliwa, co rywal. Ba, przy spokojnej jeździe jest w stanie pokonać Hondę. Ale wystarczy częściej korzystać z wyższych obrotów, by zużycie paliwa szybko przekroczyło 10, a nawet 11 l/100 km. Jazda w mieście z dozwoloną prędkością pozwala zejść do ok. 9 l/100 km. Poza miastem (ok. 90-100 km/h) Alfa zużywa 6,5-7 l/100 km. Takie same wartości można uzyskać jeżdżąc Civikiem. Tyle że w japońskim aucie nawet bardzo dynamiczna jazda nie jest w stanie zmusić silnika do zużycia więcej niż 10 l/100 km.

To, co Civic stracił w czasie pomiarów dynamiki, odzyskuje podczas jazdy po niezbyt równej drodze. Japońskie auto nie przepada jedynie za krótkimi, poprzecznymi nierównościami. Z całą resztą radzi sobie świetnie, znacznie lepiej niż Alfa Romeo.

Pięknie zaprojektowana deska rozdzielcza. Obsługa radia została niepotrzebnie skomplikowana - brakuje klawiszy, pod którymi można zaprogramować ulubione stacje radiowe.Motor

Oba samochody są trochę na bakier z ergonomią. W Alfie dłuższego przyzwyczajenia wymaga obsługa radioodtwarzacza. Nie wiedzieć czemu zrezygnowano w nim z przycisków z numerami, pod którymi można zaprogramować stacje radiowe. Za to obsługa komputera jest tu najprostsza z możliwych. Zupełnie inaczej niż w Hondzie, gdzie w czasie jazdy nie ma możliwości zmiany danych wyświetlanych przez komputer. Jeśli więc ustawione jest średnie zużycie paliwa nie można się dowiedzieć, jaki jest zasięg samochodu na paliwie, które jest w zbiorniku. To znaczy można, ale wymaga to... zatrzymania się i dłuższego szukania w menu.

Odważny kokpit z cyfrowym prędkościomierzem, jakość tworzyw jest niezła, ale ergonomia taka sobie. Dwustrefowa klimatyzacja, podobnie jak w Alfie, należy do standardu w testowanej wersji.Motor

Za to Honda w wersji Sport jest seryjnie wyposażona w kamerę cofania (w Alfie nie można jej zamówić w żadnej odmianie). Patrząc na kształt tylnej części Civica, z szybą przedzieloną na dwie części, chyba nikt nie ma wątpliwości, że kamera bardzo się przydaje. Tym bardziej że nie można zamówić czujników parkowania.

To zresztą typowa dla japońskich producentów wstrzemięźliwość, jeśli chodzi o listę opcji, dostępnych w poszczególnych odmianach wyposażenia. Do Civica Sport można zamówić nawigację i automatyczną skrzynię biegów. Nie za wiele. Jest jeszcze jeden dodatek - lakier metalizowany. Co ważne, nie wymaga on dopłaty.

W Alfie jest pod tym względem dużo lepiej. Lista opcji jest długa i pozwala na dopasowanie wyposażenia Giulietty do oczekiwań nabywcy.

Napędzane mocnymi silnikami samochody kompaktowe nie są tanie. Alfa kosztuje niemal 85 tys. zł. Nieco lepiej wypada pod tym względem Honda. 79 400 zł wprawdzie trudno uznać za okazję, ale w ramach obowiązującej dziś promocji Civica 1.8 Sport można kupić już za 72 900 zł. W salonach Alfy też czeka promocyjna oferta - dwusprzęgłowa skrzynia biegów TCT dostępna jest jako bezpłatna opcja (poza promocją kosztuje 8000 zł).

Warto wspomnieć tu o warunkach gwarancji. Alfa oferuje typową dla europejskich producentów dwuletnią ochronę, podczas gdy Honda jest o rok lepsza. Za to jeśli chodzi o przeglądy, rzadziej trzeba je przeprowadzać w Giulietcie - co 30 tys. km. Civic musi odwiedzać autoryzowany serwis co 20 tys. km. Zalety i wady obu aut się więc wyrównują.

Rodzinne z musuKompaktowe auto w Polsce często jest jedynym samochodem w rodzinie. Z tego zadania wyraźnie lepiej wywiązuje się Honda, ze znacznie przestronniejszym bagażnikiem i nieco większą ilością miejsca dla pasażerów. 477 litrów to wynik bardzo dobry nie tylko wśród kompaktów, ale także aut o klasę większych.

Warto tu docenić świetny system składania tylnego siedzenia. Jednym ruchem można np. podnieść część siedziska, co pozwala przewieźć długie przedmioty. Maksymalna pojemność bagażnika w Hondzie to 1378 litrów. Alfa wypada tu wyraźnie słabiej. Jej bagażnik mieści od 350 do 1045 litrów. Włoskie auto ma za to przewagę w ładowności - 505 kg w porównaniu z 470 kg Civica.

Alfa Romeo Giulietta, Honda Civic - porównanie

Alfa Romeo Giulietta, Honda Civic - porównanie (czytaj artykuł)

Pomysłowy i bardzo wygodny system składania tylnych siedzeń.Motor
Siedzisko wyprofilowano niezbyt mocno. Pod tym względem lepiej wypada oparcie.Motor
Odważny kokpit z cyfrowym prędkościomierzem, jakość tworzyw jest niezła, ale ergonomia taka sobie. Dwustrefowa klimatyzacja, podobnie jak w Alfie, należy do standardu w testowanej wersji.Motor
Silnik Hondy pokazuje co umie dopiero na wysokich obrotach.Motor
Przełącznik seryjnego systemu D.N.A., pozwalającego zmienić ustawienia auta, m.in. reakcję na gaz, czy włączyć elektroniczną "szperę" Q2.Motor
Pięknie zaprojektowana deska rozdzielcza. Obsługa radia została niepotrzebnie skomplikowana - brakuje klawiszy, pod którymi można zaprogramować ulubione stacje radiowe.Motor
Mocny i pięknie brzmiący silnik. Ale ma spory apetyt na paliwo.Motor
Siedzenia Alfy są nieco twardsze niż w Hondzie. Elektryczne sterowanie foteli wymaga dopłaty.Motor
Klamki tylnych drzwi są ukryte, jak w Alfie, w słupkach.Motor
Klamki tylnych drzwi są ukryte, jak w Alfie, w słupkach. Tak samo było w modelu 147 - poprzedniku Giulietty.Motor
Alfa ma lepsze osiągi, Honda jest przestronniejsza i bardziej komfortowa.Motor
Wady i zalety obu aut idealnie się równoważą, czego efektem jest remis.Motor
Właściwie z każdej strony oba auta mocno się różnią. Alfa jest pełna krągłości, styliści Hondy postawili na sprawdzone w poprzedniku ostre linie.Motor

PodsumowanieRzadko się zdarza, by dwa samochody tego samego segmentu aż tak mocno się różniły. I każdy z nich ma swoje zalety - Alfa świetnie się prowadzi, ma lepsze osiągi, ale kosztuje wyraźnie więcej od Hondy. Atutem Civica jest wyższy komfort jazdy i dużo większy niż we włoskim kompakcie bagażnik. Honda jest też lepiej wyposażona. Jednak wady i zalety idealnie się równoważą, czego efektem jest remis.

Dane techniczne
Alfa Romeo Gliulietta 1.4 TB Distinctive
Honda Civic 1.8 Sport
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
Pojemność skokowa
1368 cm3
1799 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
170 KM/5500
142 KM/6500
Maks. moment obrotowy
250 Nm/2500
174 Nm/4300
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
belka skrętna
Średnica zawracania
10,9 m
11,0 m
Masa/ładowność
1290/505 kg
1250/470 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
350/1045 l
477/1378 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
218 km/h
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
9,4 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,8/4,6/5,8
7,6/5,2/6,1
Emisja dwutlenku węgla
134 g/km
145 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,8 s
2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
8,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
8,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,2 s (6. bieg)
15,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,4 m
43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,0 m
42,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
61,2 dB
61,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,8 dB
65,6 dB
Zużycie paliwa
(miasto/trasa w l/100 km)
9,1/6,7
8,9/6,8

Witold Blady

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas