Alfa Romeo Giulietta. Samochód zbyt poprawny?

Wraz z zakończeniem produkcji „147” do historii odeszła awaryjność włoskich aut. Giulietta to samochód niezawodny, ale użytkownicy zarzucają mu, że jak na Alfę jest zbyt poprawny.

W 2015 r. Giulietta skończyła 5 lat
i doczekała się niewielkiego
liftingu. Na następcę trzeba będzie
jeszcze poczekać, a to oznacza
wolniejszy spadek cen.
W 2015 r. Giulietta skończyła 5 lat i doczekała się niewielkiego liftingu. Na następcę trzeba będzie jeszcze poczekać, a to oznacza wolniejszy spadek cen.Motor

ALFA ROMEO GIULIETTAw produkcji: od 2010 r.ceny: od 32 000 zł

Alfa Romeo weszła w skład koncernu Fiata już prawie 30 lat temu (w 1986 r.). Jednak przez ten okres przeważnie dbano o to, żeby modele Alfy i Fiata wyraźnie różniły się od siebie: Fiat stosował silniki rzędowe, a w Alfie Romeo pracowały boksery. Później, w czasach Stilo i "147" - Fiat miał proste zawieszenie i mniejsze silniki, a Alfa Romeo - zaawansowany układ wielowahaczowy i jednostki Twin Spark, a nawet V6.

W przypadku Giulietty już głównie stylizacja odróżnia ją od Fiata Bravo II (wycofanego już zresztą z produkcji). W podwoziu zastosowano kolumny McPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z aluminiowymi wahaczami z tyłu (auto zbudowano na platformie C-Evo), a w gamie jednostek napędowych znalazł się tylko jeden silnik, którego nie montowano w Fiatach: 1750 TBi, napędzający najmocniejszą Giuliettę QV.

Można tu znaleźć smakowite detale, jak zegary w tubach, metalowa gałka biegów czy wymyślnie stylizowane radio. Razi wielka kierownica. Zaskakująco dobra jakość plastików.Motor

Dobre i złe wiadomości

Zaczniemy od dobrych: wszelkie poważne problemy z silnikami benzynowymi, które prześladowały poprzednika, zniknęły. Najpowszechniej spotykana w Giulietcie jednostka napędowa, czyli benzynowy silnik 1.4 Turbo Benzina z rozrządem MultiAir wyróżnia się bardzo wytrzymałym układem tłokowo-korbowym. Bez protestów znosi duże przebiegi (znane są już Giulietty, które pokonały 350 000 km), zasilanie gazem czy nawet tuning elektroniczny.

Fotele sterowane elektrycznie: rzadkość. Skóra na boczkach czasem pęka.Motor

W początkowych egzemplarzach zdarzały się usterki aktywatora MultiAir - to najpoważniejsza awaria związana z tym silnikiem. W źle zmontowanym module hydraulicznym MultiAir wyrabiały się gwinty, wskutek czego silnik tracił fazy rozrządu - nie miał mocy i nie pracował na wszystkich cylindrach. Wiele aut naprawiono na gwarancji, jednak jeśli ochrony już nie ma, pozostaje wydać w ASO ok. 2,5-2,8 tys. zł na nowy moduł. Lub skorzystać z rady z forum alfaholicy.org i znaleźć wprawnego tokarza, który poradzi sobie z dorobieniem uszkodzonych elementów. Im nowszy egzemplarz, tym mniejsza szansa na awarie. Uwaga: aktywator MultiAir ma własny filtr oleju, który trzeba regularnie czyścić.

Wypala, bo musi

Diesle 1.6 i 2.0 JTD Multijet nie mają "typowych usterek". Oczywiście jeśli ktoś jeździł głównie po mieście, musi liczyć się z szybkim zapełnieniem filtra cząstek stałych. Dodajmy jednak, że użytkownicy nie narzekają na przypadki zupełnego zatkania DPF-u - jedyną niedogodnością jest przepalanie zawartości co pewien czas, co skutkuje zwiększeniem spalania i hałaśliwości.

Dużo cierpkich słów pada natomiast pod adresem jakości tapicerki, zwłaszcza skórzanej (z elementami z ekoskóry). Boczki foteli potrafią popękać już po 3-4 latach. Zdarzają się także uszkodzenia wiązki przewodów w tylnej klapie - przestaje działać tylna wycieraczka.

[1] Przełącznik trybu jazdy DNA: w każdej Giulietcie, bez dopłaty. [2] Wiązka dochodząca do tylnej klapy przeciera się. Przed zakupem sprawdź działanie tylnej wycieraczki.Motor

Wprawdzie nieskomplikowane w budowie zawieszenie obniża koszt eksploatacji auta, ale takie kwestie nie są jeszcze istotne. Co do prowadzenia: użytkownicy twierdzą, że kompaktowa Alfa zachowuje się poprawnie, ale o sportowych wrażeniach znanych ze "147" nie ma mowy. Próby testowania granic przyczepności Giulietty kończą się ostrą interwencją ESP.

TCT: czy warto?

Dwusprzęgłową skrzynię zautomatyzowaną TCT spotyka się w wersji 1.4 170 KM lub 2.0 Multijet 170 KM. Zmiana biegów przebiega w niej błyskawicznie. Na razie nie odnotowano przypadków jej uszkodzenia. Trzeba jednak zachować umiar w przypadku popularnego "chiptuningu", czyli elektronicznego podnoszenia mocy, zwłaszcza w dieslu. Więcej momentu obrotowego oznacza szybsze zużycie sprzęgła.

Po złożeniu kanapy bagażnik powiększa się z 350 do 1045 litrów.Motor

Realnie na Giuliettę wciąż trzeba wydać ponad 40 tys. zł. Dużo? Niekoniecznie, bo za te pieniądze można już trafić na auto krajowe, które ciągle prezentuje się jak nowe i to z niezłym wyposażeniem. Z pewnością Giulietta nie jest najbardziej funkcjonalnym kompaktem na rynku, ale miłośnikom marki Alfa Romeo to akurat nie przeszkadza.

 
1.4 TB 105
1.4 MULTIAIR
1.4 MULTIAIR
1.7 TBi
1.6 MULTIJET
2.0 MULTIJET
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1368 cm3
1368 cm3
1368 cm3
1742 cm3
1598 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
105 KM/5000
120 KM/5000
170 KM/5500
235 KM/5500
105 KM/4000
140 KM/3750
aksymalny moment obrotowy
206 Nm/1750
206 Nm/1750
230 Nm/2250
340 Nm/1900
280 Nm/1500
320 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
186 km/h
195 km/h
210 km/h
242 km/h
185 km/h
205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
9,4 s
8,2 s
6,8 s
11,3 s
9,0 s
Średnie zużycie paliwa
6,4 l/100 km
6,4 l/100 km
5,7 l/100 km
7,6 l/100 km
4,4 l/100 km
4,5 l/100 km

ALFA ROMEO GIULIETTA: HISTORIA MODELU

Pierwsza Alfa Romeo Giulietta to projekt firmy Bertone. Coupe o nazwie Sprint pokazano rok przed sedanem Berlina. Alfa Romeo

1954: nazwa Giulietta pojawia się po raz pierwszy1977: druga generacja (do 1985 r.)2010: premiera aktualnego modelu Giulietty2014: najmocniejsze wersje w gamie łączone tylko ze skrzynią dwusprzęgłową TCT2015: mały lifting, nowy silnik 1.4 TB MultiAir 150 KM

UŻYWANA ALFA ROMEO GIULIETTA (2010-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Usterki modułu sterowania MultiAir: wyrabiają się elementy hydrauliczne. Dotyczy tylko aut z początku produkcji. Nowy moduł: 2,5-2,8 tys. zł w ASO.
  • Pękająca wiązka w tylnej klapie.
  • Uszkodzenia skórzanej tapicerki.
  • Drobne ślady korozji.
  • Nie zamyka się wlew paliwa. Wyrabia się plastikowy zatrzask.
[1] Skrzynia zautomatyzowana TCT nie sprawia problemów, chyba że ktoś źle wykonał chiptuning. [2] Silnika 1.4 TB Multiair nie wolno obciążać na zimno. Grozi uszkodzeniem turbosprężarki.Motor

UŻYWANA ALFA ROMEO GIULIETTA (2010-): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
2014
2013
2012
2011
2010
1.4 TB
72 000 zł
54 000 zł
44 000 zł
40 000 zł
37 000 zł
2.0 JTDm
75 000 zł
55 000 zł
45 000 zł
41 000 zł
39 000 zł

Jak na włoskie auto, Giulietta cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Widać odwrót od diesli: to tylko 1/4 oferty. Klienci wolą wersje benzynowe, bo choć palą więcej od diesli, to już zasłynęły z połączenia świetnych osiągów z dużą trwałością. I można je przerobić na zasilanie gazem.

Tak jak i w „147”, klamki tylnych drzwi zostały ukryte w słupkach.Motor

UŻYWANA ALFA ROMEO GIULIETTA (2010-): PODSUMOWANIE

Usterkowy moduł MultiAir to jedyny poważny zarzut do używanej Giulietty, ale dotyczy to tylko aut z początku produkcji. Silniki benzynowe z turbo łączą dobre osiągi i rozsądne spalanie, diesle są również bardzo udane. Giulietta na razie sporo kosztuje, ale jeśli ktoś lubi włoskie auta, to obecnie najlepszy wybór.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Alfa Romeo Giulietta (2010-)

Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor
Alfa Romeo Giulietta (2010-)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas