Alfa Romeo 156

Wtorek, 5 września 2023 (10:34) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:12)
Alfa Romeo 156 to samochód klasy średniej z segmentu D, będący następcą kultowej Alfy Romeo 155. Auto zostało zaprojektowane, podobnie jak inne samochody tej włoskiej marki z tamtego okresu, przez Waltera de Silvę. Miało stanowić mocną konkurencję dla Saaba 9-3, Hondy Accord i Mazdy 6. Samochód był produkowany od 1997 do 2007 roku i został zastąpiony przez model 159.
Alfa Romeo 156 - najważniejsze informacje
Alfa Romeo 156 była następczynią modelu 155. /materiały prasowe

Alfa Romeo 156 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1997

  • Zakończenie produkcji:

    2007

Alfa Romeo 156. Historia modelu

Historia Alfy Romeo 156 zaczyna się w 1997 roku – to właśnie wtedy miała ona swoją premierę na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. Tego samego roku rozpoczęła się sprzedaż. Jak się okazało po latach, stanowiła ona dla włoskiego producenta niezwykle istotny czynnik wpływający na wyniki finansowe i możliwość pozostania na rynku. Auto raptem dwa lata po premierze stanowiło 50% całej produkcji koncernu, a do rąk nabywców trafiło niespełna 700 000 egzemplarzy. To kapitalny wynik jak na dość dużą konkurencję w segmencie D, w którym swojego przedstawiciela ma w zasadzie każdy producent.

Projekt karoserii samochodu przypadł Walterowi da Silvie, naczelnemu projektantowi koncernu Alfa Romeo. Projekt modelu 156 był dla niego przełomowy i dzięki niemu jego kariera nabrała tempa. W 2001 roku, po wykonaniu projektu Alfa Romeo 147, przeniósł się do Seata.

Konstrukcja modelu 156 opierała się na Fiacie Tipo, lecz tylko częściowo. Została bowiem wielokrotnie modyfikowana i zmodernizowana na przestrzeni lat, przez co jej zgodność z pierwowzorem była jedynie symboliczna. 

Auto występowało w kilku wersjach nadwozia, w tym jako sedan/limuzyna oraz jako sportwagon (kombi). Pierwszy wariant miał luksusową, lecz także iście sportową prezencję. Drugi był opcją praktyczną i rodzinną, która spodobała się klientom z uwagi na potężny bagażnik o pojemności od 360 do 1180 l. W sedanie miał on 378 l.

W 2003 roku do oferty wszedł także model Crosswagon Q4 – wersja podwyższona aż o 6,5 cm z zaznaczonym terenowym charakterem, wyposażona w napęd 4x4 (Torsen). Auto nadawało się do jazdy po bezdrożach z uwagi na duży prześwit oraz charakterystyczne aluminiowe listwy ochronne na drzwiach, które zabezpieczały karoserię przed zadrapaniem i zniszczeniem. Samochód oferowany był jedynie z silnikiem Diesla o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM.

Alfa Romeo 156 – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo 156 (1997-2007) – auto pojawiło się na rynku w 1997 roku i było sprzedawane nieprzerwanie do 2007 roku. Stanowiło kamień milowy w historii marki, dlatego było szczególnie dobrze dopracowane i zaprojektowane. Wraz z każdym rokiem rosła liczba oferowanych jednostek napędowych. Początkowo w katalogu producenta znajdowały się silniki benzynowe o pojemności od 1,6 do 2,5 l oraz silniki Diesla o pojemności 1,9 oraz 2,4 l. 

Ponadto pierwotnie w ofercie Alfy Romeo znajdowała się jedynie standardowa wersja modelu 156 w nadwoziu limuzyny. W 2000 roku jednak do oferty dołączyło kombi. W 2002 roku doszło do niewielkiego uaktualnienia, w ramach którego unowocześniono cały model i dostosowano go do ówczesnych trendów stylistycznych. Samochód zyskał nowe wzory alufelg, lusterka oraz zderzaki pomalowane na kolor nadwozia, a także kolejne jednostki napędowe. 

Prawdziwy lifting nastąpił w 2003 roku. Zmianie uległy charakterystyka pracy zawieszenia, bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów, a także wygląd zewnętrzny samochodu. W przemodelowaniu wizualnym wziął udział sam Giorgetto Giugiaro. W 2007 roku produkcja została zakończona z uwagi na pojawienie się modelu 159 – nastąpiło to jeszcze w 2005 roku.

Alfa Romeo 156 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo 156 (1997-2007) – pojemność silników: 1,6-3,2 l; moc silników: 105-250 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 5b i 6b

Alfa Romeo 156 – ciekawostki

Zdecydowanie największą ciekawostką dotyczącą modelu 156 był wariant GTA, wprowadzony do sprzedaży w 2002 roku. Samochód był zupełnie bezkompromisowy, gdyż firma Alfa Romeo wyposażyła go w paliwożerny, ale i dynamiczny silnik o mocy 250 KM i pojemności 3,2 l. Jednostka miała 6 cylindrów w układzie widlastym i potrafiła rozpędzić ważący od 1230 do 1560 kg samochód do 100 km/h w jedynie 6,3 s. Alfa Romeo 156 GTA miała wyraziste linie, zupełnie inne wzory felg, a także przeprojektowane i nawiązujące do sportu wnętrze.

Za kolejną ciekawostkę warto uznać skrzynię biegów Selespeed, która tak naprawdę jest skrzynią manualną, lecz zrobotyzowaną. Była opcją do wyboru w tym modelu.

Samochód występował w wielu filmach oraz serialach i był w pewnym momencie jednym z najbardziej medialnych. Korzystały z niego szczególnie znane osobistości, w tym Michael Schumacher, Dolf Verroen oraz Adolf Frohner. Auto zdobyło mnóstwo nagród, w tym tytuły Samochodu Roku 1998, Auto Europa 1998.

Alfa Romeo 156 – opinie kierowców

Użytkownicy Alfy Romeo doceniają przede wszystkim sportowe zacięcie tego auta, w tym dość twarde zawieszenie. Cenią także świetne prowadzenie i trwałość nadwozia. Wynika ona ze specjalnej obróbki, która wyeliminowała problem z uszkodzeniami do zera. 
Wśród mankamentów auta warto wymienić jego niewielką funkcjonalność, nieduże bagażniki oraz niską jakość zawieszenia, które dość szybko wymagało wizyty w warsztacie samochodowym. Na zaworach w silnikach Twin Spark może osadzać się nagar.

Silnik o największej pojemności, czyli 3,2 l V6, jest w zasadzie bezproblemowy w codziennej eksploatacji. Wynika to zarówno z jego niewysilonej charakterystyki pracy, jak i z wysokiej jakości wykonania. 

Więcej na temat Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 - Wiadomości

  • Zielona Góra. Groźny wypadek w centrum miasta

    Zielona Góra. Groźny wypadek w centrum miasta

    Wtorek, 19 października 2021 (12:52)
    W poniedziałek w Zielonej Górze doszło do kolizji dwóch samochodów osobowych. 62-letni kierowca Alfy Romeo 156 zignorował czerwone światło, doprowadzając do zderzenia z Audi A8. Mimo...
  • Starsze auta były lepsze? Tak, ale 20 lat temu

    Starsze auta były lepsze? Tak, ale 20 lat temu

    Piątek, 3 września 2021 (12:00)
    Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego jedne auta znikają z ulic w ekspresowym tempie, a inne - nawet w trzy dekady od wyprodukowania - wciąż z powodzeniem wykorzystywane są na co dzień?
  • Alfa romeo 156 na... wodór. Z Polski!

    Alfa romeo 156 na... wodór. Z Polski!

    Wtorek, 24 kwietnia 2012 (14:52)
    Na pierwszy rzut oka jest to zwykły samochód. Dopiero po otwarciu maski widać, że pojazd nie jest napędzany żadnym z tradycyjnych paliw.
  • Reklama
  • Z Seata do Lamborghini

    Z Seata do Lamborghini

    Wtorek, 6 grudnia 2005 (08:57)
    Rotacje personalne w grupie Audi. Główny stylista Lamborghini, odpowiedzialny za Murcielago i Gallardo, Luc Doncerwolcke został nowym szefem działu projektowego Seata.
  • 156 GTA czy impreza STi?

    156 GTA czy impreza STi?

    Niedziela, 26 grudnia 2004 (18:00)
    Samochody spod szyldu Alfa Romeo uznawane są od dawna za eleganckie i sportowe. Z włoską marką łączy się przecież wieloletnia historia w sportach samochodowych, ubarwiona wieloma...
  • Design Giugiaro

    Design Giugiaro

    Niedziela, 12 września 2004 (14:38)
    Alfa Romeo 156 to model dobrze znany na polskich drogach. Nic dziwnego, debiutował przecież siedem lat temu. W motoryzacji to epoka i nieubłaganie nadchodzi czas na debiut następcy.
  • Reklama
  • Design Giugiaro

    Design Giugiaro

    Poniedziałek, 30 sierpnia 2004 (14:31)
    Alfa Romeo 156 to model dobrze znany na polskich drogach. Nic dziwnego, debiutował przecież siedem lat temu. W motoryzacji to epoka i nieubłaganie nadchodzi czas na debiut następcy.
  • Brera przyszłością Alfy?

    Brera przyszłością Alfy?

    Czwartek, 17 czerwca 2004 (12:17)
    Wszystko wskazuje na to, ze prototypowa Brera będzie wyznaczać najbliższe kierunki rozwoju Alfa Romeo. Włoski producent opiera się na Brerze przy pracach nad następcą Alfa Romeo 156 oraz...