To najbardziej stresujący moment egzaminu na kat. A. Podpowiedź eksperta

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

Egzamin na prawo jazdy na motocykl
Egzamin na prawo jazdy na motocyklROBERT STACHNIK/REPORTEREast News

Zobacz również:

    Na czym polega "ósemka" na egzaminie na prawo jazdy kat. A?

    • upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu, płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
    •  5- krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
    • podpieranie się nogami,
    • najeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
    • potrącanie pachołków
    Tak wygląda ósemka podczas egzaminu na prawo jazdy kat A, A1 i A2 / rys. Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego
    Tak wygląda ósemka podczas egzaminu na prawo jazdy kat A, A1 i A2 / rys. Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego.

    Na czym polega trudność ósemki, z czego wynika stres?

    Zobacz również:

      Wykonując ósemkę należy zmieścić się w prostokącie o wymiarach 7 x 14 m. / fot. Maciej Grabowski
      Wykonując ósemkę należy zmieścić się w prostokącie o wymiarach 7 x 14 m. / fot. Maciej Grabowski.

      Najczęstsze błędy popełniane przy wykonywaniu ósemki

      Najczęstszym błędem jest nieprawidłowa pozycja na motocyklu - źle ustawione stopy na podnóżkach, luźne kolana nietrzymające zbiornika paliwa, "zabetonowane" (usztywnione) górne partie ciała - spięte plecy, ramiona i barki, spięty kark, mocno zaciśnięte na kierownicy dłonie. Problemem bywa też wzrok utkwiony w niewłaściwym miejscu - patrzenie przed koło lub nerwowe rozglądanie się po miejscach, których się obawiamy (linii zewnętrznej, pachołków zewnętrznych). Trudność w wykonaniu ósemki sprawia też obawa przed pochyleniem motocykla i podświadome "blokowanie kierownicy".
      Instruktor Maciej Grabowski, szkoła MotoKenner Wrocław

      Jak uniknąć błędów na ósemce - porady instruktora

      Po pierwsze prawidłowa pozycja - kolana trzymają zbiornik, górna partia ciała: ramiona barki i kark luźne, głowa obraca się i "ciągnie" całe nasze ciało w zakręt. Wzrok skierowany w zakręt (techniki są różne: od wyznaczenia sobie punktów referencyjnych i przenoszenia wzroku z jednego na drugi, po patrzenie na słupki środkowe i zawracanie wokół nich). Podczas wykonywania manewru skrętu wokół słupka zewnętrzna stopa naciska na podnóżek. Oprócz tego oczywiście trening, trening, trening, bowiem ósemka nie tylko uczy prawidłowego ustawiania wzroku i właściwego balansu ciałem, ale to także przyzwyczajenie błędnika do większych pochyleń, które są potrzebne przy prawidłowym pokonywaniu zakrętów na motocyklu.
      Instruktor Maciej Grabowski, szkoła MotoKenner, Wrocław

      Zobacz również:

        Zdawalność egzaminów jest różna

        Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL