To najbardziej stresujący moment egzaminu na kat. A. Podpowiedź eksperta

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

Egzamin na prawo jazdy na motocykl
Egzamin na prawo jazdy na motocyklROBERT STACHNIK/REPORTEREast News

Na czym polega "ósemka" na egzaminie na prawo jazdy kat. A?

  • upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu, płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  •  5- krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
  • podpieranie się nogami,
  • najeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • potrącanie pachołków
Tak wygląda ósemka podczas egzaminu na prawo jazdy kat A, A1 i A2 / rys. Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego
Tak wygląda ósemka podczas egzaminu na prawo jazdy kat A, A1 i A2 / rys. Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego.

Na czym polega trudność ósemki, z czego wynika stres?

Wykonując ósemkę należy zmieścić się w prostokącie o wymiarach 7 x 14 m. / fot. Maciej Grabowski
Wykonując ósemkę należy zmieścić się w prostokącie o wymiarach 7 x 14 m. / fot. Maciej Grabowski.

Najczęstsze błędy popełniane przy wykonywaniu ósemki

Najczęstszym błędem jest nieprawidłowa pozycja na motocyklu - źle ustawione stopy na podnóżkach, luźne kolana nietrzymające zbiornika paliwa, "zabetonowane" (usztywnione) górne partie ciała - spięte plecy, ramiona i barki, spięty kark, mocno zaciśnięte na kierownicy dłonie. Problemem bywa też wzrok utkwiony w niewłaściwym miejscu - patrzenie przed koło lub nerwowe rozglądanie się po miejscach, których się obawiamy (linii zewnętrznej, pachołków zewnętrznych). Trudność w wykonaniu ósemki sprawia też obawa przed pochyleniem motocykla i podświadome "blokowanie kierownicy".
Instruktor Maciej Grabowski, szkoła MotoKenner Wrocław

Jak uniknąć błędów na ósemce - porady instruktora

Po pierwsze prawidłowa pozycja - kolana trzymają zbiornik, górna partia ciała: ramiona barki i kark luźne, głowa obraca się i "ciągnie" całe nasze ciało w zakręt. Wzrok skierowany w zakręt (techniki są różne: od wyznaczenia sobie punktów referencyjnych i przenoszenia wzroku z jednego na drugi, po patrzenie na słupki środkowe i zawracanie wokół nich). Podczas wykonywania manewru skrętu wokół słupka zewnętrzna stopa naciska na podnóżek. Oprócz tego oczywiście trening, trening, trening, bowiem ósemka nie tylko uczy prawidłowego ustawiania wzroku i właściwego balansu ciałem, ale to także przyzwyczajenie błędnika do większych pochyleń, które są potrzebne przy prawidłowym pokonywaniu zakrętów na motocyklu.
Instruktor Maciej Grabowski, szkoła MotoKenner, Wrocław

Zdawalność egzaminów jest różna

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL